فولاد و آهن

تشکیل کمیته‌ای در ستاد تنظیم بازار برای واقعی کردن تقاضای ورق فولاد

تشکیل کمیته‌ای در ستاد تنظیم بازار برای واقعی کردن تقاضای ورق فولاد
پایگاه خبری معدن نیوز- ورود هر شرکتی به جز تولید کنندگان در مچینگ تخلف است. هر کس که قرار است از بورس، فولاد تهیه کند، باید واحد تولیدی باشد که در سامانه بهینه یاب مقادیر ظرفیت و نیاز و... آن درج شده باشد و بدین صورت نیست که آزاد باشد و هرکس، هرچقدر که خواست بگیرد. تولید کننده‌ای هم که ورق فولاد از مچینگ خریده و تولیدی انجام نداده و ورق را در بازار آزاد می‌فروشد، متخلف است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، ورود هر شرکتی به جز تولیدکنندگان در مچینگ تخلف است. هر کس که قرار است از بورس، فولاد تهیه کند، باید واحد تولیدی باشد که در سامانه بهینه یاب مقادیر ظرفیت و نیاز و... آن درج شده باشد و بدین صورت نیست که آزاد باشد و هرکس، هرچقدر که خواست بگیرد. تولید کننده‌ای هم که ورق فولاد از مچینگ خریده و تولیدی انجام نداده و ورق را در بازار آزاد می‌فروشد، متخلف است.

محمدرضا کلامی، دبیر ستاد تنظیم بازار پیرامون مسائل مربوط به عرضه فولاد در بورس کالا اظهار داشت: از آنجا که مکانیزم‌های مرتبط با سیاست گذاری اجازه نمی‌دهد که سهمیه بندی، حواله کشی کنی و ... در کالایی مانند فولاد که انحصار بالایی دارد، شکل بگیرد، تصمیم گرفته شد که این کالا در بورس عرضه شود.

وی افزود: بورس یعنی رقابت و اولین مولفه بازار رقابت این است که در آن صنعت، انحصار نباشد. ما نمی‌توانیم صنعتی که دچار انحصار است را وارد بورس کنیم، ولی بالاخره در مقطعی از زمان این تصمیم را گرفتیم. علت این کار هم این است که در بورس خرید و فروش‌ها شفاف باشد؛ ولی این کار به این معنی نبوده که نظام قیمت گذاری آن رها باشد، زیرا وقتی انحصار بالا باشد، عرضه کننده می‌تواند پیچ عرضه را شل یا سفت کرده و قیمت‌ها را متورم کند.

کلامی افزود: ستاد تنظیم بازار معتقد است که اگر قرار است کالایی مثل فولاد در بورس عرضه شود، باید قیمت کف و سقف آن مشخص باشد؛ ولی در حال حاضر بورس کالا به دلیل این که مصوبه سران در خصوص اختیارات تنظیم بازار تمدید نشده، خودش مکانیزم‌های قیمت گذاری در بورس را اعمال می‌کند؛ یعنی گفته اگر کالایی وارد بورس شود، با قیمت کف شروع می‌شود و سقف آن با رقابت مشخص می‌شود.

کلامی ادامه داد: زمانیکه در فرمول قیمت گذاری فولاد که قیمت جهانی ضربدر ارز نیمایی است، قیمت ارز نیمایی حدود 17 هزار تومان است، ولی ارز آزاد حدود 22 هزار تومان، فولادساز سعی خواهد کرد برای این که قیمتش را در آن فرمول به ارز آزاد 22 هزار تومانی برساند، پیچ عرضه و ارائه کالا به بورس را شل و سفت کند. یعنی تعهدی برای این که همه تقاضا‌های بورس را پاسخ دهد، نخواهد داشت و به میزانی عرضه می‌کند که قیمت‌ها به ارز 22 هزارتومانی نزدیک شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار درباره مچینگ فولاد اظهار داشت: مچینگ یک کار من در آوردی است. ما در بورس یک عرضه عمومی داریم که در تالار اصلی باید اتفاق بیفتد؛ اگر در تالار اصلی جذبی صورت نگرفت و مازاد عرضه وجود داشت، این را می‌توانند ببرند در قسمتی از بورس که به آن «عرضه اختصاصی» می‌گویند و با قیمت کشف شده در تالار اصلی، بفروشند.

وی افزود: درحال حاضر برای آن که در تالار اصلی بورس، به میزان کافی عرضه نمی‌شود، بنابراین قیمت در تالار اصلی بالا می‌رود. فولاد ورقه‌هایی با انواع مختلف است، خودرو و لوازم خانگی هر کدام یک نوع ورق مخصوص خود را لازم دارد. این‌ها را وارد مچینگ کرده تا عرضه اختصاصی کنند با نرخی که در تالار اصلی کشف شده است.

دبیر ستاد تظیم بازار تاکید کرد: ورود هر شرکتی به جز تولید کنندگان در مچینگ تخلف است. هر کس که قرار است از بورس، فولاد تهیه کند، باید واحد تولیدی باشد که در سامانه بهینه یاب مقادیر ظرفیت و نیاز و... آن درج شده باشد و بدین صورت نیست که آزاد باشد و هرکس، هرچقدر که خواست بگیرد. تولید کننده‌ای هم که ورق فولاد از مچینگ خریده و تولیدی انجام نداده و ورق را در بازار آزاد می‌فروشد، متخلف است.

کلامی از تشکیل کمیته‌ای برای واقعی کردن تقاضا در بازار فولاد خبر داد و اظهار داشت: ما در ستاد تنظیم بازار به آقای صادقی نیارکی به عنوان معاون امور صنایع مسئولیتی دادیم که مکلف است طرف تقاضا را واقعی کرده و به مسئله سهمیه بندی ورود کند. به عنوان مثال در روز‌های گذشته ایشان در جلسه با تولیدکنندگان لوازم خانگی، آن‌ها را بر اساس نیاز و ظرفیتشان سهمیه بندی کرده است.

وی افزود: تولیدکنندگان پروفیل، خودرو، لوازم خانگی و ... باید مشخص کنند ظرفیت تولیدشان چقدر است و چه میزان می‌خواهند تولید کنند تا بر اساس میزان مصرفشان، ورق دریافت کنند.

کلامی در پایان اظهار داشت: فولاد مبارکه از 7.5 میلیون اسلبی که تولید می‌کند، 6.5 میلیون را خودش به ورق تبدیل می‌کند و همه این میزان را باید در بورس بفروشد و اجازه بیرون فروختن ندارد. بقیه شرکت‌هایی هم که اسلب دریافت می‌کنند، مکلف اند به میزانی که اسلب دریافت کرده اند، ورق وارد بورس کنند و اگر رعایت نکنند به شدت با آن‌ها برخورد می‌شود.

این مورد از ابتدای فروردین به این شرکت‌ها ابلاغ شده، ولی رعایت نکردند. در حال حاضر داریم فهرست متخلفین را برای برخورد تهیه می‌کنیم و از امروز اعلام کردیم که اگر مجددا رعایت نکنند، بازرس مقیم مستقر می‌کنیم و به شدت برخورد خواهد شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد