اکتشاف و ماشین آلات

افزایش ۱۱ میلیارد تنی ذخایر معدنی طی ۳ سال اخیر

افزایش ۱۱ میلیارد تنی ذخایر معدنی طی ۳ سال اخیر
پایگاه خبری معدن نیوز-سرپرست دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش ۱۱ میلیارد تنی ذخایر معدنی کشور طی ۳ سال اخیر خبر داد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز-سرپرست دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش 11 میلیارد تنی ذخایر معدنی کشور طی 3 سال اخیر خبر داد.
به گزارش معدن نیوز، اسد ا... کشاورز در نخستین همایش اکتشاف و سرمایه گذاری معادن و صنایع معدنی با بیان این مطلب گفت: تا سال 88، میزان ذخایر معدنی قطعی حدود 37 میلیارد تن بود و تا چند سال آینده، این میزان ذخایر قطعی از مرز 50 میلیارد تن خواهد گذشت.
وی ادامه داد: این ذخایر جدید، جهش جدیدی در بحث اکتشاف محسوب می شود که در نهایت به شکوفایی و اعتلای کشور منجر خواهد شد.
سرپرست دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه وضعیت معادن ایران در خاورمیانه و جهان از جایگاه مطلوبی برخوردار است، گفت: قدمت معدنکاری کشور به هزار سال پیش بر می گردد و اکنون 62 ماده معدنی کشف شده و روی آنها کار می شود.
وی تاکید کرد: امیدواریم در حوزه اکتشافات اولیه نظیر ژئوفیزیک هوایی، نقشه های زمین شناسی و غیره، گام های جدیدی برداشته شود.
بخش معدن، نیازمند متولی واحد
محمدرضا بهرامن، عضو کمیسیون اتاق بازرگانی صنایع و معادن، با اشاره به اینکه بخش خصوصی در ذخایر کشف شده جدید معادن، نقش قابل توجهی داشته است، گفت: بخش معدن با مزیت موجود می تواند آینده اقتصاد کشور را هدایت کند.
وی ادامه داد: از آنجا که بخش معدن اغلب در مناطق محرومی قرار دارد که نیاز به توسعه اقتصادی دارند، بنابراین، برای داشتن اقتصاد مطلوب، توجه بیشتر به بخش معدن ضروری است. عضو کمیسیون اتاق بازرگانی صنایع و معادن خاطرنشان کرد: باید با ایجاد پنجره واحد و متولی مشخص، مسائل مربوط به معدن را از یک دریچه نگاه کرد.
وی افزود: ما در برنامه چهارم توسعه به اهداف تولیدی و صادراتی بخش معدن دست یافتیم و تحقق اهداف فعلی، نیازمند سرمایه گذاری بیشتر در بخش اکتشاف است.
بخش خصوصی توانمند
برنا، معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در این همایش با بیان اینکه انجام اطلاعات پایه معدنی نیازمند اختصاص حداقل 500 میلیارد تومان در سال است، تصریح کرد: در حال حاضر، 46 محدوده معدنی را به اکتشاف عمومی رسانده ایم که از این میزان، 20 محدوده به گواهی کشف رسیده است.

وی ادامه داد: در بخش ژئوشیمی، 470 ورقه را به اتمام رسانده ایم.

برنا با بیان اینکه از 48 محیط معدنی دنیا، 33 محیط آن در ایران قرار گرفته است، گفت: از این رو، برای توسعه اکتشاف، امیدواریم بخشی از بهره مالکانه معادن به بخش اکتشاف اختصاص یابد.

وی ادامه داد: الان شرکت های خصوصی توانمند در کشور زیاد است و در حال حاضر، 20 شرکت آماده حضور در مزایده ها هستند که این حضور بخش خصوصی، در جامعه نشاط می آورد.

نیازمند 3 هزار میلیارد تومان بودجه اکتشاف

محمد جعفر صادقی پناه، عضو هیات رئیسه خانه معدن، در این همایش با اشاره به اینکه تهیه نقشه های زمین شناسی و اطلاعات پایه نیازمند 2 تا 3 هزار میلیارد تومان بودجه سالانه برای مدت زمان 7 تا 10 سال است، گفت: بخشی از این تسهیلات باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا کار ها را ادامه دهند.

وی همچنین ادامه داد: باید در یک پنجره واحد در تمام استان ها، مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی را به صورت ملی رفع کنیم و به تفاهم برسیم.

صادقی پناه با اشاره به اینکه معادن جزو انفال محسوب شده و درصدی از آن متعلق به حقوق دولتی است، گفت: باید این موضوع با بحث دارایی تفکیک شود چرا که در غیر این صورت، در محدوده اکتشافی استان ها قیمت ها مشکل ساز شده و فعالان در آینده نمی توانند کار کنند.

وی پیشنهاد داد: محدوده های معدنی بزرگ را اجرا کنیم و محدوده های کوچک کنار هم را در یک بلوک قرار دهیم.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد