اقتصاد و صنعت

میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ بالاتر می‌رود

میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ بالاتر می‌رود
پایگاه خبری معدن نیوز- تحلیلگران و مدیران صنعت نفت می‌گویند قیمت‌ها تحت تاثیر کاهش تولید به رهبری اوپک و رشد اقتصاد جهانی، روند افزایشی در سال ۲۰۱۸ را حفظ خواهند کرد اما عرضه رو به رشد آمریکا تصاعد قیمت‌ها را محدود می‌کند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، این به معنای آن است که قیمت‌ها احتمالا به سطح 100 دلار در هر بشکه که در سال 2014 مشاهده شده بود، افزایش پیدا نخواهند کرد، اما به پایین 30 دلار در هر بشکه هم که اوایل سال 2016 مشاهده شد، ریزش نخواهند کرد. در عوض معامله‌گران انتظار دارند قیمت‌ها متغیر بمانند اما نوسان آنها مانند اکثر اوقات سال 2017 که هر بشکه نفت بین 45 تا 67 دلار معامله شد، محدود خواهد بود.

در نظرسنجی وال استریت ژورنال از 15 بانک سرمایه‌گذاری برآورد شد که میانگین نفت برنت که قیمت پایه بازار بین‌المللی است، به 58 دلار در سال 2018 خواهد رسید که بالاتر از میانگین 54 دلار در سال 2017 است. این بانک‌ها انتظار دارند میانگین وست تگزاس اینترمدیت که قیمت پایه نفت آمریکاست، به 54 دلار در هر بشکه در سال 2018 برسد که در مقایسه با 51 دلار در سال 2017 افزایش نشان می‌دهد.

این پیش‌بینی‌ها منعکس کننده بازار نفت در حال احیاء پس از ریزش قیمت‌هاست که به حذف صدها هزار شغل، فشار بر بودجه تولیدکنندگان و تاخیر یا لغو ده‌ها پروژه چند میلیارد دلاری منجر شد. قیمت‌های بازار در سال 2017 تثبیت شد و این اواخر شروع به افزایش کرد که تا حد زیادی به دلیل کاهش تولید صادرکنندگان بزرگ، رشد اقتصادی جهانی فراگیر، تنش‌های ژئوپلتیک فزاینده در خاورمیانه و وخامت دورنمای اقتصاد ونزوئلا بود.

نفت برنت روز جمعه در 66.87 دلار در هر بشکه بسته شد که 18 درصد برای کل سال افزایش نشان داد و همچنین از رکورد پایینی که در ژوئن رقم زد، 49 درصد افزایش داشت. در این بین، قیمت وست تگزارس اینترمدیت با 12 درصد رشد سال 2017 را در 60.42 دلار به پایان رساند.

اکنون معامله‌گران نفت به نظاره پایان اشباع عرضه جهانی در سال 2018 و متعادل شدن مجدد عرضه و تقاضا نشسته‌اند. به گفته جیووانی سریو، مدیر تحقیقات در گروه ویتول، بزرگترین معامله‌گر نفت مستقل جهان، در خوشبینانه‌ترین سناریو برای سال 2018 که تحت آن تقاضا حدود 1.6 میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد، بازار نفت بایستی در این سال متعادل شود.

کاهش تولید به رهبری اوپک به پایین آمدن سطح ذخایر جهانی نفت کمک کرده است. طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، ذخایر صنعتی در سازمان توسعه و همکاری اقتصادی که شامل گروهی از بزرگترین کشورهای توسعه یافته جهان است، در اکتبر به پایین‌ترین میزان از ژوییه سال 2015 به این طرف رسید.

تقاضای قوی برای نفت که تحت تاثیر رشد جهانی گسترده و کم سابقه بوده، از روند تعادل مجدد بازار پشتیبانی کرده است. همه 45 کشور مورد بررسی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در سال 2017 رشد اقتصادی داشته‌اند و این پدیده سه بار در 50 سال گذشته روی داده است.

به گفته سریو، تقاضا برای نفت بسیار بالاتر از میزانی است که سابق بر این مشاهده شده بود، اما موانعی برای ادامه روند صعودی نفت وجود دارند. قیمت‌های بالاتر ممکن است باعث شود توافق کاهش تولید اوپک دچار فروپاشی شود، زیرا تولیدکنندگان تلاش می‌کنند با تولید بیشتر از قیمت‌های بالاتر سود ببرند. پیش‌بینی می‌شود برخی از تولیدکنندگان غیراوپک که در توافق کاهش تولید حضور ندارند مانند کانادا و برزیل نفت بیشتری در سال 2018 تولید خواهند کرد و قیمت‌های بالاتر اخیرا بسیاری از شرکت‌های حفاری آمریکا را به افزایش فعالیت ترغیب کرده است.

طبق برآورد دولت آمریکا، انتظار می‌رود تولید نفت در این کشور در سال 2018 به 10 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند که 800 هزار بشکه در روز بالاتر از تولید 2017 خواهد بود و بالاترین میانگین تولید سالانه در تاریخ محسوب می شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد