معدن

همگام با اقتصاد جهانی

کاهش ۳۰ درصدی بهای سنگ آهن در چهار ماه اخیر

کاهش ۳۰ درصدی بهای سنگ آهن در چهار ماه اخیر
پایگاه خبری معدن نیوز-سنگ آهن که در اوایل ماه فوریه سال جاری حتی خود را به مرز قیمتی ۱۶۰ دلار در هر تن نزدیک کرده بود، اینک پس از گذشت کمتر از چهار ماه، حدود ۵۰ دلار کاهش قیمت داشته و به مرز ۱۱۰ دلار در هر تن رسیده است.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز-سنگ آهن که در اوایل ماه فوریه سال جاری حتی خود را به مرز قیمتی 160 دلار در هر تن نزدیک کرده بود، اینک پس از گذشت کمتر از چهار ماه، حدود 50 دلار کاهش قیمت داشته و به مرز 110 دلار در هر تن رسیده است.
به گزارش معدن نیوز سنگ آهن که در اوایل ماه فوریه سال جاری حتی خود را به مرز قیمتی 160 دلار در هر تن نزدیک کرده بود، اینک پس از گذشت کمتر از چهار ماه، حدود 50 دلار کاهش قیمت داشته و به مرز 110 دلار در هر تن رسیده است.به گزارش بورس نیوز به نقل از وال استریت ژورنال از نیویورک، موسسه اطلاعاتی پلاتز وابسته به انتشارات مک گرا هیل آمریکا روز جمعه در تازه ترین گزارش خود از وضعیت بازار سنگ آهن اعلام کرد که بهای این محصول خام پرمصرف، با 30 درصد افت قیمت در مدتی کمتر از چهار ماه، از پیک قیتی 158.9 دلاری آن در ماه فوریه، به 110.4 دلار در پایان ماه می سقوط کرده است.
موسسه اطلاعاتی پلاتز، افزایش چشمگیر عرضه سنگ آهن از سوی تولیدکنندگان اصلی آن در برزیل و استرالیا از یک سو و کاهش تقاضای فولادسازان چینی برای این محصول – که ریشه در تداوم رکود دومین اقتصاد بزرگ جهان طی ماههای اخیر دارد- از سوی دیگر را مهمترین عوامل سقوط آزاد قیمت سنگ آهن طی بازه زمانی مورد بحث عنوان کرده است.
سنگ آهن روز پنج شنبه در ادامه روند نزولی خود در بازار شانگهای، با ثبت قیمت پایانی 111.6 دلار به ازای هر تن، کف قیمتی 7 ماهه خود را لمس کرد. در معاملات روز جمعه نیز باز هم سنگ آهن با کاهش 1.1 درصدی قیمت نسبت به روز پنج شنبه مواجه شد تا قیمت پایانی این محصول خام در آخرین روز هفته و آخرین روز ماه می، به 110.4 دلار رسیده و فاصله چندانی با کف 8 ماهه آن نداشته باشد.
جیم ویلسون، تحلیل گر موسسه سرمایه گذاری و مشاوره RBS Morgans در رابطه با وضعیت کنونی بازار سنگ آهن می گوید: "در حال حاضر بازار سنگ آهن از عرضه اشباع شده است و در مقابل، تقاضای کافی برای پاسخگویی به این حجم عرضه وجود ندارد. واقعیت این است که با توجه به شرایط حاکم بر بازار، قیمت گذاری محصول عملاً از اختیار شرکت های تولیدکننده سنگ آهن خارج شده و شرکت های فولادسازی حرف اول و آخر را در بازار می زنند.". این تحلیل گر استرالیایی پیش بینی کرد که با توجه به تثبیت قیمت سنگ آهن در کمتر از 120 دلار در هر تن، تولیدکنندگان سنگ آهن بالاخره مجبور خواهند شد برای در اختیار گرفتن کنترل بازار و جلوگیری از افت بیشتر قیمت ها حجم عرضه خود را کاهش دهند.
بانک Westpac استرالیا روز جمعه طی یادداشتی کوتاه پیش بینی کرد که بهای سنگ آهن در بازارهای جهانی، تا پایان تابستان امسال به 85 دلار در هر تن برسد. بانک Liberum Capital بریتانیا نیز اعلام کرده است که سرمایه گذاران و معامله گران همکار این بانک انتظار دارند بهای سنگ آهن ظرف چند ماه آینده، به کمتر از 90 دلار در هر تن سقوط کند


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد