معدن‌نیوز بررسی می‌کند؛
10 فاجعه‌معدنی عظیم در تاریخ
بخش سوم
سه شنبه 3 فروردين 1400 - 11:29:40

به گزارش معدن نیوز - فاجعه و حادثه برای هر ملتی و از هر جای این دنیا باشد، دردناک و سخت خواهد بود. فجایع گاها مربوط به بلاهای طبیعی و برخی مواقع ناشی از اشتباهات انسانی است. از جمله مناطقی که گاها با اخبار حوادث و فجایع آن روبرو می شویم، معادن هستند. 

معدن، یک صنعت خطرناک در دنیا به شمار می رود و همیشه از سالیان دور معدنکاری از جمله سخت ترین مشاغل دنیا بوده است و سالانه حوادث زیادی در سراسر دنیا در معادن مختلف به وجود می آید که شماری از معدنکاران بی گناه را به کام مرگ می کشاند. اتفاقاتی از جمله انفجار گرد ذغال سنگ، خفگی بر اثر گاز متان، سقوط سنگ و آوار و مسمویت با کربن دی اکسید از مهمترین مواردی هستند که سالانه برای معدنکاران رخ می دهد.

در این بخش نگاهی داریم به جایگاه شماره 6 از  این لیست که در طول تاریخ ثبت شده است.  

6 – ونکی - رودزیا 


شاید تا امروز هم نام این کشور آفریقایی را نشنیده باشید که از سال 1970 استقلال پیدا کرد و جزوی از دارایی ها زیمباوه نوین به شمار می رود.

رودزیا وقتی تنها دو سال از استقلالش می گذشت شاهد یکی از بزرگترین فجایع تاریخش شد. روز 6 ژوئن 1972 انفجار گاز متان و همراه شدن این انفجار با آتش گرفتن گرد زغال سنگ داخل معدن باعث شد تا سراسر تونل های معدن ونکی را آتش و دود فرا گرفته و حتی یک نفر از 426 کارگر معدن جان سالم به در نبرد.

این فاجعه را یکی از بزرگترین فجایع انسانی در قاره آفریقا می دانند.


http://www.madannews.com/fa/News/613153/10 فاجعه‌معدنی عظیم در تاریخ
بستن   چاپ