معدن‌نیوز بررسی می‌کند؛
10 فاجعه‌معدنی عظیم در تاریخ
بخش چهارم
چهارشنبه 4 فروردين 1400 - 12:16:23

به گزارش معدن نیوز - فاجعه و حادثه برای هر ملتی و از هر جای این دنیا باشد، دردناک و سخت خواهد بود. فجایع گاها مربوط به بلاهای طبیعی و برخی مواقع ناشی از اشتباهات انسانی است. از جمله مناطقی که گاها با اخبار حوادث و فجایع آن روبرو می شویم، معادن هستند. 

معدن، یک صنعت خطرناک در دنیا به شمار می رود و همیشه از سالیان دور معدنکاری از جمله سخت ترین مشاغل دنیا بوده است و سالانه حوادث زیادی در سراسر دنیا در معادن مختلف به وجود می آید که شماری از معدنکاران بی گناه را به کام مرگ می کشاند. اتفاقاتی از جمله انفجار گرد ذغال سنگ، خفگی بر اثر گاز متان، سقوط سنگ و آوار و مسمویت با کربن دی اکسید از مهمترین مواردی هستند که سالانه برای معدنکاران رخ می دهد. 

در گزارش های پیشین نگاهی به 5 فاجعه معدنی داشتیم که در رتبه های 10 تا 6 این لیست قرار گرفته بودند و این بار به سراغ 5 فاجعه عظیم تاریخ خواهیم رفت جایی که دیگر تاریخ قدرت فراموش کردن این میزان از مرگ را ندارد. 

در این بخش با شماره 5 و 4 از این لیست آشنا می شویم.

5 – کول بروک – آفریقای جنوبی

یک تراژدی بزرگ آن هم در اولین روز سال نوی میلادی زمانی که تقریبا همه پیش خانواده های خود بودند و روزهای ابتدایی سال 1960 را همراه با عزیزانشان می گذراندند تعدادی از کارگران در معدن کول بروک مشغول به فعالیت بودند که به خاطر یک اشتباه از سمت مدیران به کام مرگ کشیده شدند. در این روز در حالیکه معدنچیان در حال فعالیت روزانه خود بودند ناگهان تکه سنگ عظیمی سقوط کرده و دهانه خروجی معدن را می پوشاند و به علت نبود امکانات لازم جهت شکستن سنگ و ایجاد حفره برای نجات معدن کاران تمامی 437 نفر آن ها جان خود را از دست دادند. این حادثه که فاجعه بزرگی در صنعت آفریقای جنوبی به شمار می آید زمانی غمگین تر میشود که در گزارش های اولیه آمده است که تعدادی سنگ ابتدا مقابل دهانه معدن سقوط کرده بود اما مدیران توجهی به این موضوع نداشته و حتی کارگرانی که فرار کرده بودند را بار دیگر به داخل معدن برگردانده بودند. 

4- سنگهید – ولز 

14 اکتبر سال 1913 زمانی که برداشت زغال سنگ از معادن به بالاترین سطح خود در بریتانیا رسیده بود بزرگترین فاجعه معدنی در این منطقه به وقوع پیوست تا سیاست های معدنی و همچنین ایمنی معدن این کشور برای همیشه دستخوش تغییرات اساسی شود. در این فاجعه که به علت انفجار گاز متان رخ داد 439 معدنکار جان خود را درون آتش و انفجار از دست دادند که تنها جنازه 70 نفر از آن ها پس از مدت ها کاوش پیدا شد. این اتفاق در حالی رخ داد که در ابتدای قرن 20 این معدن آماج انفجار و آتش سوزی های مختلف بود ولی هیچوقت نکات ایمنی در آن رعایت نمی شد و البته این حادثه باعث شد تا پایانی بر تمامی مشکلات ایمنی در معادن بریتانیا باشد. 

 

 

ادامه دارد...


http://www.madannews.com/fa/News/613162/10 فاجعه‌معدنی عظیم در تاریخ
بستن   چاپ