معدن نیوز ارائه می دهد؛
معرفی کتاب "زمین‌شناسی زغال‌سنگ"
چهارشنبه 18 فروردين 1400 - 11:54:43

به گزارش معدن نیوز -این رسانه از سال گذشته در نظر داشت که کتاب های منتشر شده حوزه معدن و صنایع معدنی را جهت استفاده خوانندگان و علاقمندان مطالعه ارائه نماید. در بخش شصت و نهم از سری برنامه های معرفی کتاب، به معرفی کتاب "زمین‌شناسی اقتصادی ذخایر معدنی و طبیعی ایران" خواهیم پرداخت.

زغال‌سنگ، سنگی رسوبی است که از بقايای گياهی و ضمن فرآيندهای گوناگون بيولوژيکی و شيميايی و در نتيجه فشردگی مواد دفن شده در حوضه‌های نيمه عميق به وجود می‌آيد. اين حوضه‌ها به دو گروه تقسيم مي‌شوند: ليمونيکا يا درون قاره‌ای و پاراليک" که به موازات خط ساحل‌ قرار گرفته است.

 فرونشينی تدريجی کف اين حوضه‌ها و مدفون شدن مواد گياه‌ تحت تأثير عوامل دگرگونی فشار و حرارت فرآيند زغال‌سنگ شدگی را در پی دارد. انباشته‌های گياهی بر اثر فرآيندهای همزمان با رسوب‌گذاری و پس از آن، زغال‌سنگ‌هايی با درجه خلوص متفاوت را پديد می‌آورند.

 از آنجا که نهشته‌های رسوبی ويژه‌ای برای تشکيل و حفظ زغال‌سنگ لازم هستند، ويژگی‌های يکسانی در توالی‌های زغال‌سنگ‌دار ديده می‌شوند. لايه‌های زغال سنگ‌دار و يا لايه‌های تورب که در سرتاسر جهان يافت می‌شوند به پالئوزوئيک بالايی تا عهد حاضر تعلق دارند؛ باوجود اين، توالی‌های زغال‌سنگی متعلق به دوره‌های مختلف زمين‌شناسی که در نواحی مختلف جغرافيايی يافت می‌شوند ممکن است ويژگی‌های سنگ‌شناسی و ساختار تکتونيکی مشابهی داشته باشند. 

اگرچه بيش از يک قرن است که در زمينه خاستگاه زغال‌سنگ و ارائه مدل برای شناسايی نوع محيط رسوب‌گذاری زغال‌سنگ مطالعه می‌شود، هنوز هيچ يک از مدل‌ها نتوانسته است به تنهايی پيدايش، تکامل، نوع زغال‌سنگ، پيوستگی و يا عدم پيوستگی جانبی لايه‌ها و ويژگی‌های فيزيک و شيميايی آن را به طور جامع تشريح کند.

کتاب "زمین‌شناسی زغال‌سنگ" نوشته محمود خلیلی و انیس پارساپور یکی از کتاب تخصصی انتشارات دانشگاه اصفهان برای تدریس در رشته زمین‌شناسی این دانشگاه است.

این کتاب تخصصی در ۳۵۲ صفحه به چاپ رسیده که یکی از کتاب‌های کاربردی و جامع این انتشارات برای استفاده دانشجویان و پژوهشگران است.


http://www.madannews.com/fa/News/613352/معرفی کتاب "زمین‌شناسی زغال‌سنگ"
بستن   چاپ