رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد:
10 درصد تخفیف برای ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان
چهارشنبه 25 فروردين 1400 - 14:10:33
ایرنا

به گزارش معدن نیوز - رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با هدف کاهش هزینه‌های بازگشت ارز، ۱۰ درصد برای تعهدات ارزی صادرکنندگان تخفیف داده شد و صادرکنندگان سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ فقط موظف به ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات خود به میزان ۹۰ درصد خواهند بود.

«حمید زادبوم» اظهار داشت: صادرکنندگان جهت ایفای تعهدات ارزی خود با هزینه‌ها از جمله نقل و انتقال ارز روبه رو بوده و گاه در خصوص قیمت‌گذاری کالاهای صادراتی خود نیز با ابهاماتی مواجه هستند.
وی افزود: بر همین اساس با هدف کاهش هزینه های بازگشت ارز، ۱۰ درصد برای تعهدات ارزی صادرکنندگان تخفیف داده شد و صادرکنندگان سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ فقط موظف به ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات خود به میزان ۹۰ درصد خواهند بود.
رئیس کمیته اقدام ارزی خاطرنشان کرد: صادرکنندگان سال ۱۳۹۷، صرفا با بازگشت ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات، تعهدات خود را به صورت کامل ایفا می‌کردند و پیشنهادات بخش خصوصی و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت استمرار این تخفیف با توجه به استمرار این مشکلات در حیطه تجارت خارجی در سال ۱۳۹۸، ایفای تعهدات ۹۰ درصدی به عنوان رفع کامل تعهدات ارزی بود که با ارائه گزارش های کارشناسی مناسب، مورد موافقت اعضای کمیته ماده (۲) قرار گرفت.

وی تاکید کرد: همچنین در بسته سیاستی قبلی، صادرکنندگانی که ۹۰ درصد ارز حاصل از صادرات خود را در موعد مقرر به چرخه اقتصادی کشور باز می گردانند مشمول تشویق در قالب تخفیف ۱۰ درصدی  شده که احراز این موضوع با توجه به رفع تعهدات ارزی در زمان‌های مختلف، چندان ساده نبود.
زادبوم  تاکید کرد: استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان بر اساس مقررات سازمان امور مالیاتی بوده و آن سازمان تعیین خواهد کرد که استرداد کامل مالیات بر ارزش افزوده و بر اساس چه نسبتی از ایفای تعهدات ارزی انجام خواهد شد.  

انعطاف در روش‌های ایفای تعهدات ارزی
زادبوم با تاکید بر انعطاف صورت گرفته در روش‌های ایفای تعهدات ارزی گفت: پیگیری ایفای تعهدات ارزی به عنوان مسئولیت وزارت صنعت و در جهت تامین مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز تولید بوده و تلاش می شود ضمن پشتیبانی کامل از تولید، موانع پیش روی آن نیز برداشته شود.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: در این راستا و بر اساس بند ۲-ب بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۷ که توسط کمیته ماده ۲ ابلاغ شده است تمام صادرکنندگان به غیر از صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فولادی و فرآورده های نفتی می توانند ارز حاصل از صادرات خود را به یکی از روش‌های فروش ارز به صورت حواله در سامانه نیما، واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری ارز حاصل از صادرات به غیر، بازپرداخت بدهی تسهیلات ارزی دریافتی از شبکه بانکی و فروش ارز به صورت اسکناس به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند.
زادبوم گفت: بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات در تکمیل و تایید مفاد مصوبات ۱۷۷ و ۲۱۴ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صادر شده و از این پس مبنای ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان خواهد بود.‌
 رئیس کمیته اقدام ارزی خاطر نشان کرد: صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فولادی و فرآورده های نفتی مکلف هستند ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند، ضمن اینکه ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه و کالاها و خدمات ضروری سالانه مورد نیاز شرکت‌های پتروشیمی و هلدینگ‌های مرتبط، همچنین شرکت‌های فولادی و معدنی مرتبط از سرجمع صادرات خود یا دیگر شرکت‌های پتروشیمی و فولادی و از طریق واردات در مقابل صادرات و تهاتر تامین می شود.
بر این اساس، صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را از طریق فهرست یک‌هزار گانه‌ای که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده است، برای واردات خود یا واردات سایر واردکنندگان هزینه کنند.

بر اساس اعلام مسوولان، اگر تولیدکننده‌ای قصد داشت از ارز صادراتی برای واردات مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید خود استفاده کند، می‌تواند از طریق تشکل‌های خود پیشنهادات خود را به اتاق یا سازمان توسعه تجارت ایران ارائه دهد تا از طریق معاونت امور صنایع وزارت صمت، کالای مورد نظر در فهرست مجاز واردات در مقابل صادرات قرار گیرد.


http://www.madannews.com/fa/News/613461/10 درصد تخفیف برای ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان
بستن   چاپ