ایران دارای عقب‌ماندگی تکنولوژی در تمامی بخش‌ها بخصوص معدن است
سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 - 10:46:38

به گزارش معدن نیوز -مهدی کرباسیان در نخستین همایش معدن و فناوری عنوان کرد: حوزه معدن در ایران یکی از عنایت‌های خداوندی است و ما در حوزه نفت، گاز و معدن جز معدود کشورهای ثروتمند دنیا هستیم.

وی افزود: اگر در اکتشاف به خوبی عمل کنیم و عقب ماندگیمان را جبران کنیم جز ۱۰ کشور برتر دنیا در این زمینه هستیم.

به گفته‌ی کرباسیان تعداد معدودی از معادن ما وارد اکتشافات عمیق شده‌اند و باید کار وسیعی در این حوزه انجام شود و در حوزه ژئوفیزیک هوایی و شناسایی معادن کار بسیار وسیعی وجود دارد.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ در ایمیدرو بسیاری از مدیران جز مخالفین ورود ایمیدرو به اکتشافات بودند که این یک اشتباه تاریخی بود چرا که در ۱۰۰ سال اخیر بخش خصوصی در اکتشاف نقش موثری نداشته است.

کرباسیان با بیان اینکه کشور ما جز کشور برتر دنیا در بخش معدن است، افزود: ما در حوزه گاز در دنیا نخست و در حوزه نفت ذخایر بسیار خوبی داریم و بیش از ۳ میلیون تن ذخایر زغال سنگ پیش‌بینی شده داریم.

وی تاکید کرد: معدن در اقتصاد کشور دارای نقش بسیار اساسی است و به دلیل اقتصاد نفتی در طی این سال‌ها حوزه نفت مغفول مانده است. 

کرباسیان خاطر نشان کرد: بودجه اکتشاف برای سازمان زمین‌شناسی در طی این سال‌ها کارساز نبوده است. 

وی با بیان اینکه جایگاه معدن در اقتصاد کشور یک جایگاه خاص است، گفت: اگر بتوانیم سایه سیاست را از اقتصاد بر داریم کشور می‌تواند به رشد خوبی در حوزه اقتصاد دست یابد و در حال حاضر رقم رشد اقتصادی کشور در شان مردم و کشور نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر بحث ۶۰۰ محدوده امیدبخش معدنی است.

کرباسیان همچنین عنوان کرد: ما باید بپذیریم کشور ما جدا از کمبود سرمایه دارای عقب ماندگی تکنولوژی در تمامی بخش‌ها بخصوص بخش معدن است. 

وی افزود: اگر سازمان زمین‌شناسی و ایمیدرو به هم نزدیک‌تر شوند و تعامل بیشتری داشته باشند عقب ماندگی اکتشاف را از بین خواهند برد. بخش عنصار نادر خاکی دارای اهمیت بسیار است و این بخش در کشور مغفول مانده و باید در این بخش سرمایه‌گذاری صورت گیرد که مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی در این زمینه فعالیت دارد.


http://www.madannews.com/fa/News/614026/ایران دارای عقب‌ماندگی تکنولوژی در تمامی بخش‌ها بخصوص معدن است
بستن   چاپ