عزیزاله عصاری عنوان کرد:
ضرورت توسعه سیستم استارت‌آپی در بخش معدن
سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 - 12:06:04

به گزارش معدن نیوز -عزیز اله عصاری مشاور عالی گروه بین المللی سی.پی.جی در نخستین همایش معدن و فناوری اظهار داشت: خوشبختانه در این چند سال گفتمان موضوع معادن مورد توجه قرار گرفت شاید رقیب اصلی معادن نفت بود که به دلیل تحریم‌ها با محدودیت‌ها مواجه  شد و منجر شد کشور به سمت معدن سوق یابد.

وی افزود: ۶۸ کانی مختلف در دل این سرزمین نهفته است. ۷۰۰ میلیارد دلار ارزش این مواد معدنی در ۱۰ سال اخیر ارزش گذاری شده بود و اکنون به ۱۰۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

به گفته‌ی عصاری معادن در جای جای این سرزمین و در مناطق محروم وجود دارد و اگر به حفظ محیط زیست معادن فعال شود یک زلزله اشتغال در کشور ایجاد خواهد شد. اگر در این بخش از فناوری استفاده شود قطع به یقین دستاورد ما بسیار بیشتر خواهد بود.

عصاری عنوان کرد: فناوری‌ها در صنعت از دوره باستان وجود داشته و اکنون این فناور‌ها بسیار پیچیده شده است و در تمام دنیا نه تنها ایران بخش معدن نتوانسته خودش را کاملا با فناوری تطبیق دهد.

به گفته‌ی عصاری برای تطبیق فناوری ما با چالش‌های بسیاری مواجه هستیم که باید حل شود که شامل چالش‌های کلی است. نخستین چالش ما قوانین و مقرارت است. چرا که قوانین و مقرارت ما در این بخش برای سرمایه‌گذار اطمینان بخش و پایدار نیست.

وی افزود: بنگاه‌های بزرگ به معنای واقعی که وارد رقابت‌های بین‌المللی شود در کشور وجود ندارد. بنگاه‌های بزرگ در کشور ما باید ادغام شود تا بتوانیم با سرعت بیشتری در این مسیر حرکت کنیم.

عصاری زیرساخت‌هایی چون جاده، ریل و ... را از دیگر چالش‌های موجود در کشور دانست و تاکید کرد باید در زیرساخت‌ها تحول ایجاد شود تا بازدهی شرکت‌ها افزایش یابد. همچنین کمبود منابع آب از دیگر چالش‌هایی است که کشور با آن مواجه است. البته کار بزرگ انتقال آب در کشور آغاز شده اما کافی نیست و باید در این زمینه فکر ویژه شود. 

وی بیان کرد: دورنمای استفاده از انرژی حتی از نظر قیمت نیز در کشور وجود ندارد و ما دارای سیاست پایداری در این زمینه نیستیم و این عوامل  اطمینان خاطر را از سرمایه‌گذار سلب خواهد کرد. 

عصاری خاطر نشان کرد: خطوط تولید شرکت‌های ما برای تطبیق با فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین بررسی و ارزیابی نشده است. کمبود مواد اولیه از دیگر چالش‌های ما است و اگر بخش‌های اکتشافی را جدی می‌گرفتیم با این چالش مواجه نبودیم.

وی به چالش‌های عملیاتی نیز اشاره کرد و گفت: ما از فرایند اکتشاف، استخراج، فرآوری و حمل و نقل را باید برای ورود بستر فناوری‌های نوین بررسی کنیم و شاید به صورت جزیی اما به صورت سیستماتیک این موضوع در کشور بررسی نشده است.

عصاری همچنین گفت: برای استفاده از فناوری اگر زنجیره ارزش ایجاد شود یک فضای بزرگ اقتصادی در کشور ایجاد خواهد شد. باید بستر استفاده از فناوری‌های نوین در کشور فراهم شود که البته اقداماتی جزیی در این خصوص در شرکت‌های دانش بنیان ما در حال شکل‌گیری است اما کافی نیست.

وی تاکید کرد: باید سیستم استارت‌آپی در این بخش توسعه یابد و یک اکوسیستم جدید در این بخش تعریف شود. یک پلتفرمی نیز در سال اخیر بین دانشگاه امیرکبیر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و دانشگاه اردکان تعریف شد که یک گام بسیار خوب در این زمینه بوده است.


http://www.madannews.com/fa/News/614030/ضرورت توسعه سیستم استارت‌آپی در بخش معدن
بستن   چاپ