معدن نیوز بررسی کرد:
آینده لیتیوم روشن تر از همیشه خواهد شد
سه شنبه 18 خرداد 1400 - 14:05:42

به گزارش معدن نیوز -در حالی که جهان با سرعت وصف ناپذیری به سمت الکتریکی شدن می رود، اهمیت استفاده از لیتیوم به مراتب بیشتر خواهد شد و نیاز به این ماده اصلی برای ساخت باتری ها بیش از پیش احساس می شود. 

طبق بررسی های انجام شده به نظر می رسد که آینده لیتیوم در طول 10 پیش رو روشن تر از هر وقت دیگری است چرا که میزان تقاضا با سرعت چشمگیری در حال افزایش بوده و همچنین تولید این ماده معدن نیز سرعت قابل توجهی به خود گرفته است. 

جهان با سرعتی دیدنی و استثنایی در حال حرکت به سمت از بین بردن کربن، الکتریکی کردن وسایل نقلیه و ذخیره انرژی است. این مورد باعث می شود تا بازارهای سنتی تغییر چهره داده و نگاه از چند ماده اساسی که در گذشته اهمیت ویژه ای داشتند به سمت دیگری حرکت کرده و بازارهای جدید در اقصی نقاط دنیا ایجاد شوند. هر کدام از این بازارهای جدید می توانند اقتصاد منطقه را به چالش کشیده و برگ برنده ای در آینده باشند. 

اگرچه هر افزایش تقاضایی در سطح جهانی مسلما با مشکلات مختلفی همراه خواهد شد، افزایش تقاضا برای ماده معدنی استراتژیکی مانند لیتیوم که می تواند در آینده چهره انرژی جهانی را تغییر دهد، بدون مشکل و دخالت از سوی قدرت های دولتی و حکومتی نخواهد بود که این موضوع به عنوان یکی از تهدیدهای جدی برای این ماده معدنی در آینده نام برده می شود. بنابراین، چشم انداز عرضه لیتیوم طی چند سال آینده به سرعت و به طرز چشمگیری در حال پیشرفت است.

پیش بینی ها نشان می دهد که میزان تولید تا 3 برابر امکان پذیر است و از سطح تولید 442 هزار تن لیتیوم در سال 2020 به میزان 1.5 میلیون تن در سال 2030 خواهیم رسید. کشورهای تولید کننده قدیمی تر رشد بیشتری را به ثبت می رسانند، در حالی که طی ده سال آینده چندین بازار جدید تولید لیتیوم ظهور خواهد کرد. پیش بینی می شود بیشترین میزان رشد در تولید مربوط به کشور استرالیا باشد، جایی که احتمالا بزرگترین کشور تولید کننده لیتیوم در سال 2030 خواهد بود و در حد فاصل دهه ساله موجود رشد سه برابری را تجربه خواهد کرد. 

تولید در شیلی و چین نیز بیش از دو برابر خواهد شد، در حالی که انتظار می رود تولید برزیل 5 برابر شود. تولید آرژانتین در این بازه زمانی دو برابر خواهد شد. رونق قریب الوقوع ذخیره انرژی، که باتری های قابل شارژ جنبه اصلی آن است که توسط انقلاب خودروی الکتریکی (EV) هدایت می شود، موتور رشد بخش بالادستی لیتیوم خواهد بود.

موسسه فیچ برای اولین بار پیش بینی های قیمت کربنات لیتیوم و هیدروکسید را نیز آغاز کرده است. انتظار می رود شتاب شدید تقاضا برای باتری های لیتیوم یون از رشد عرضه پیشی بگیرد و قیمت ها را بالا نگه دارد. 

پیش بینی ها همچنین نشان می دهد که میزان فروش خودروهای الکتریکی باعث می شود تا مصرف لیتیوم رشد بیشتری داشته باشد و همچنین این رشد احتمالا در میان سالهای 2020 تا 2030 به 7 برابر می رسد در حالی که میزان فروش خودروهای الکتریکی در این میان از سالانه 3.1 میلیون دستگاه به 21.2 میلیون دستگاه خواهد رسید. 

انتظار می رود چین با اختلاف بسیار زیاد همچنان بزرگترین تولید کننده باتری باقی بماند و از سال 2020 حدود 80 درصد ظرفیت تولید نصب شده را تشکیل دهد. با این وجود به احتمال زیاد سایر تولیدکنندگان موجود از جمله ژاپن، کره جنوبی، ایالات متحده و مجارستان نیز به این جرگه اضافه شده و میزان تولیدات خود را افزایش قابل توجهی خواهند داد.


http://www.madannews.com/fa/News/615361/آینده لیتیوم روشن تر از همیشه خواهد شد
بستن   چاپ