مدیرعامل شرکت پوتو تابان معادن و فلزات خبر داد؛ ا
فزایش سرمایه 100درصدی پرتو تابان به زودی/ شرکت‌های بازارگردان؛ بازوی اجرایی خوبی برای حفظ سهام هلدینگ‌های بزرگ هستند
چهارشنبه 14 مهر 1400 - 15:47:34

به گزارش معدن نیوز - مهدی ترابی مدیرعامل شرکت پرتو تابان معادن و فلزات به تاریخچه شکل‌گیری این شرکت اشاره کرد و گفت: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در راستای برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی خود، نیازمند یک بازوی اجرایی و فعال در حوزه بورس برای مدیریت سهام خود بود که بر همین اساس تأسیس یک شرکت در قالب سهامی خاص را در برنامه‌ها و اولویت کاری خود قرار داد و نهایتاً در فروردین سال گذشته، شرکت سرمایه‌گذاری پرتو تابان معادن و فلزات مجوز تأسیس گرفت و با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد ریال راه‌اندازی شد.

وی تأسیس این شرکت را با هدف بازارگردانی و مدیریت سهام گروه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و استفاده بهینه از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به‌منظور کسب سود عنوان کرد و افزود: باتوجه‌به اینکه رقم سرمایه اولیه بسیار کم بود، هیئت‌مدیره پرتو تابان به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات برنامه افزایش سرمایه را مصوب کرد و در آبان‌ماه سال ۹۹ سرمایه شرکت از ۱۰۰ میلیارد ریال به ۱۰۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.

ترابی به عملکرد شرکت در حوزه مدیریت سهام برای دفاع از سهم هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه آن اشاره کرد و گفت: سبد متنوعی از سهام گروه هلدینگ «ومعادن» که شامل شرکت چادرملو با نماد کچاد، گهرزمین با نماد کگهر، گل‌گهر با نماد کگل، صبانور با نماد کنور، سهام سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» و همچنین سهام بانکی بیمه‌ای سیمانی و چندرشته‌ای مانند شستا در سبد سهام پرتو تابان است.

مدیرعامل شرکت پرتو تابان معادن و فلزات اظهار داشت: باتوجه‌به ریزشی که از مرداد سال گذشته در بازار سرمایه اتفاق افتاد، تمرکز بیشتر هیئت‌مدیره بر حفظ سبد سهام و ارزش آن در کنار متناسب‌سازی با وضعیت روز بازار بود و در این مسیر به لطف خدا و حمایت هیئت‌مدیره عملکرد خوبی داشتیم. باتوجه‌به زیان‌های ۴۰ الی ۵۰ درصدی که شرکت‌های دیگر در نیمه دوم سال گذشته داشتند، شرکت ما سال ۱۳۹۹ را در کنار شناسایی ۷۰۰ میلیارد ریال سود قطعی، تنها با ۲۲ میلیارد ریال کاهش ارزش پرتفو به پایان رساند. ترابی به مزیت نسبی پرتو تابان در کنار شرکت‌های مشابهی که در بازار سرمایه حضور دارند اشاره کرده و اذعان کرد: سهام‌دار عمده پرتو تابان هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است و ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به «ومعادن» است و با مدیریت مدبرانه‌ای که از طریق هلدینگ و هیئت‌مدیره آن انجام می‌شود، مزیت اصلی و تفاوت این شرکت با شرکت‌های مشابه دیگر، مراقبت کارآمد از سهم و متناسب‌سازی سبد سهام است؛ به‌گونه‌ای که توانسته‌ایم ضمن حفظ ارزندگی سهام، نقدشوندگی آن را نیز حفظ کنیم تا دچار زیان‌های سنگین نشویم.

وی در پاسخ به این پرسش که وجود شرکت‌های بازارگردان برای شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ چقدر لازم است؟ گفت: شرکت‌هایی مانند سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که جایگاه ویژه‌ای دارند و از ارزش بالایی در بین سهام‌داران برخوردار هستند، برای حفظ اعتماد سهام‌داران و سرمایه‌شان به یک بازوی اجرایی مناسب و کارآمد نیاز دارند. شرکت‌های بزرگی که در زمینه‌های صنعتی، معدنی و تجاری فعالیت دارند، نمی‌توانند سرمایه‌شان را به‌راحتی در اختیار هر شرکتی بگذارند. باتوجه‌به اینکه شرکت‌های فعال بسیاری در زمینه بازارگردانی، سرمایه‌گذاری و سبدگردانی وجود دارد اما هلدینگ‌ها و شرکت‌های مطرح برای این که بتوانند سهامشان را بهینه مدیریت کرده و به اهداف مدنظر خود برسند، مبادرت به تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری بازارگردانی و سبدگردانی می‌کنند تا نقش و جایگاه خود را در بازار حفظ نمایند.

وی  تصریح کرد: هلدینگ «ومعادن» هم با توجه به گستردگی و وسعت فعالیت‌های خود از این قاعده مستثنی نبوده و برهمین اساس، سیاست صحیح مدیران وقت بر تاسیس شرکتی بوده  که در قالب آن شرکت با تمرکز بیشتر و حساسیت بالاتر و رصد لحظه ای بازار با تصمیم مقتضی، سهام‌شان را مدیریت و براساس رشد بازار حرکت کنند تا نقدشوندگی و ارزش سهام حفظ شود.

به گفته مهدی ترابی، حوزه‌های صنعتی، معدنی و کانی‌های فلزی جزء زیرساخت‌های اساسی اقتصادی یک کشور است و باتوجه‌به میزان سودآوری و فعالیت‌هایی که در آن انجام می‌شود و ارزش افزوده‌ای که در بحث استخراج و شناسایی کانی‌های فلزی وجود دارد، این ارزش افزوده باید مدیریت شود. سرمایه‌ای که از فعالیت و سرمایه‌گذاری در معادن حاصل می‌شود باید در بازارهای بورس کشور مدیریت شود. ایشان همچنین به افزایش سرمایه این شرکت اشاره کرده و خاطرنشان ساخت: بنا به پیشنهاد هیئت مدیره پرتو تابان و موافقت جناب آقای دکتر نادری مدیرعامل محترم هلدینگ و حمایت ویژه جناب آقای علی اکبری معاون محترم مالی و اقتصادی، مجوز افزایش سرمایه شرکت از ۱۰.۰۰۰ میلیارد به ۲۰.۰۰۰ میلیارد ریال اخذ و گزارش توجیهی آن تنظیم شده که در مرحله تایید حسابرس رسمی است. به محض این که حسابرس گزارش را تایید کند، مجوز بورس اخذ می‌شود و سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری پرتو تابان معادن و فلزات در سال ۱۴۰۰ از هزار میلیارد به دو هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل پرتو تابان علت اصلی افزایش سرمایه را چنین عنوان کرد: افزایش سرمایه برای استفاده بهتر از منابع و فعالیت بیشتر در بازار و نهایتاً کسب سود بیشتر از بازار است. ترابی در پایان تاکید کرد: به کسانی که در بازار سرمایه فعال هستند توصیه می‌کنم که به مزیت هلدینگ «معادن»؛ به عنوان مثال به سیاست‌ها و فعالیت‌هایی که در حوزه‌های معدنی-فلزی، حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای و حتی ایجاد اسکله تخصصی که به‌تازگی شروع کرده است، توجه ویژه کنند و اگرمی‌توانند، حتماً سهام «ومعادن» را خریداری کنند؛ چراکه سهام «ومعادن» یک سهام باارزش افزوده بسیار بالا و با سودآوری مطمئن است.


http://www.madannews.com/fa/News/617936/فزایش سرمایه 100درصدی پرتو تابان به زودی/ شرکت‌های بازارگردان؛ بازوی اجرایی خوبی برای حفظ سهام هلدینگ‌های بزرگ هستند
بستن   چاپ