معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت اعلام کرد:
هماهنگی درون بخشی برای تحقق اهداف فناورانه در وزارت صمت
سه شنبه 20 مهر 1400 - 12:01:49
شاتا

به گزارش معدن نیوز -معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در برنامه «به وقت ایران» شبکه آموزش بیان کرد: هماهنگی درون بخشی خوبی برای نیل به اهداف فناورانه در وزارت صمت وجود دارد و در این راستا ۱۰ برنامه ملی را معرفی کردیم که یکی از آن­ها طرح تاپ (طرح ملی توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) بوده است.

برات قبادیان در این برنامه موضوعات مرتبط با آموزش را مباحث کلیدی دانست و گفت: کشوری پیشرفت می‌کند که در حوزه پژوهش، آموزش، تحقیقات، نوآوری و فناوری قدم‌های مثبت و رو به جلو بردارد.

بی مفهوم بودن توسعه منابع انسانی بدون توجه به آموزش

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه میانگین رشد ۸ درصدی برای اقتصاد پیش بینی شده است، تصریح کرد: یک سوم این رشد مربوط به بهره‌وری است که یکی از محورهای اساسی آن منابع انسانی است. بهره‌وری بدون توسعه منابع انسانی و توسعه منابع انسانی بدون آموزش بی مفهوم است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با یادآوری اینکه آموزش‌ها شامل دو نوع رسمی و غیررسمی است، ادامه داد: در مجموعه وزارت صمت نیز در همین دو حوزه آموزش‌ها دنبال می شود. نیروهای آموزش دیده توسعه یافته دانشگاهی را به کار می‌گیریم و برای به روز رسانی آن­ها آموزش‌های کوتاه مدت و میان مدت می‌دهیم.

نقش آموزش و پژوهش در خودکفایی برای تولید اقلام کرونایی

قبادیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع آموزش و پژوهش در خودکفایی برای تامین و تولید اقلام کرونایی، اضافه کرد: اگر منابع انسانی ما در آن مقطع آموزش‌دیده نبود، نمی‌توانستیم دوام بیاوریم و سر پای خود بایستیم و به خودکفایی برسیم.

بهبود رتبه علمی کشورمان به 15 جهانی در سال 2021

وی با بیان اینکه رتبه علمی کشورمان از رتبه 60 در چند دهه قبل به رتبه 15در سال ۲۰۲۱ رسید، تأکید کرد: این ارتقاء رتبه، مسیر خوبی بوده است که طی کردیم. اکنون زیرساخت‌های علمی برای پاسخ مناسب هر تهدیدی آماده است و قادر خواهد بود هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کند. به همین دلیل از شرایط سخت کرونا نیز به خوبی عبور کردیم.

معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه کاربرد علم باید همگام با کشورهای پیشرفته دنیا جلو برویم، گفت: به دنبال حل یک مسئله ملی، پژوهش مطرح می‌شود و به دنبال پژوهش، فناوری خلق می‌شود که ما در همین راستا برنامه محوری را در ۵ سال گذشته سرلوحه کارهای خود در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت قرار دادیم و از همه ارکان دولتی و حاکمیتی (قوای سه گانه) نیز خواستیم که در زمینه برنامه محوری، علم و پژوهش محوری گام بردارند.

هماهنگی درون بخشی برای تحقق اهداف فناورانه در وزارت صمت

قبادیان با بیان اینکه هماهنگی درون بخشی خوبی برای نیل به اهداف فناورانه در وزارت صمت وجود دارد، افزود: ۱۰ برنامه ملی را در این حوزه تدوین کردیم که یکی از آن­ها طرح تاپ (طرح ملی توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) بوده است.

وی در خصوص طرح تاپ یادآوری کرد: این طرح ارتباط علمی و فناورانه صنعت و دانشگاه را فراهم می‌کند. به همین منظور سامانه‌ای که نیازهای علمی و فناورانه شرکت‌ها در آن به نمایش گذاشته ‌شود، راه اندازی شد و پایان نامه‌ها و رساله‌ها از این نیازها انتخاب شدند تا دانشجو برای پایان نامه خود به واحدهای صنعتی مراجعه کند و صنعت و دانشگاه عجین شوند.

انتخاب 100 نخبه دانشگاهی در طرح سرباز تاپ برای ورود به عرصه صنعت

معاون وزارت صمت ادامه داد: محورهای استاد تاپ، دانشجو تاپ و سرباز تاپ نیز در این راستا( طرح تاپ) تعریف شد و از مقام معظم رهبری مجوزی برای ورود سربازهای نخبه با مدرک کارشناسی ارشد و دکترا به صنعت اخذ گردید که در دوره اول از میان ۱۰۰۰ نفر سرباز ثبت نام شده ۱۰۰ نفر سرباز تاپ انتخاب و به بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری معرفی شدند.

قبادیان، اشتغالزایی و کارآفرینی را یکی از مزایای ورود نخبگان به حوزه صنعت دانست و گفت: وقتی یک نخبه دکترا وارد صنعت می‌شود، کارآفرینی می‌کند و در قبال آن تعدادی نیروی کار به صورت اشتغال زایشی نیز وارد می‌شوند.

شناسایی ۱۴۰۶ محصول فناورانه ارزبر برای بومی سازی

وی با اشاره به دیگر برنامه‌ها و طرح‌های ملی 10 گانه بیان کرد: بومی‌سازی فناوری‌ها محصولات وارداتی ارز بر را در دستور کار داریم که در آن ۱۴۰۶ محصول شناسایی شد تا سالانه در حدود ۱۰ میلیارد دلار ارزبری دارند، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مشخص شد که می‌توانیم سالی دو میلیارد دلار را بومی‌سازی کنیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح تحول دانشگاه‌ تقاضا محور صنایع معادن، اجرای چرخه بهره وری و طرح شهرک تحقیقاتی و فناوری کاوش خودرو را از دیگر طرح‌های 10 گانه ملی دانست و گفت: ظرفیت این را داریم که ظرف چهار سال خودروی باکیفیت هم‌تراز خودروهای کره‌ای بسازیم.

سند حکمرانی صنعتی آماده اجراست

قبادیان در خصوص دیگر طرح های ملی 10 گانه، ادامه داد: ارائه سند حکمرانی صنعتی (آماده اجرا)، حمایت از رفع موانع مالیاتی تولید، ساماندهی صنایع پیشرفته با ارائه پلتفرم‌های لازم و طرح جذب ۵۰۰ نخبه دانش آموخته دانشگاهی از دیگر طرح ها و برنامه‌های این معاونت بوده است.


http://www.madannews.com/fa/News/618012/هماهنگی درون بخشی برای تحقق اهداف فناورانه در وزارت صمت
بستن   چاپ