با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان‌ و استارتاپ‌ها برگزار شد
رویداد تخصصی دمومس برای شناسایی ایده‌های نوین در صنعت مس کشور
چهارشنبه 21 مهر 1400 - 14:43:37
ایمیدرو

به گزارش معدن نیوز - رویداد دمودِی صنعت مس “دمومس” با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ارزیابی شده در راستای ارائه محصولات شرکت‌های فعال در یک بستر مجازی (ویدئو کیک) برگزار شد و ۷ چالش از سمت شرکت های معدنی مطرح و ۹ راهکار از سوی شرکت های دانش بنیان و استارتاپی ارائه شد.

این رویداد که در راستای کمک به توسعه بازار شرکت‌های دارای محصول کاربردی در زنجیره ارزش صنعت مس برگزار شد، فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با زنجیره ارزش صنعت مس و شرکت های معدنی فعال این زنحیره به راهکارها و رفع نیازهای فناورانه زنجیره ارزش صنعت مس کشور پرداختند.

در ابتدای این رویداد حسین منصوری مدیر مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمینو) اظهار کرد: رویداد دمودِی صنعت مس “دمومس” امسال در یک بستر مجازی برگزار شد اما امیدواریم در سال آینده به صورت حضوری شاهد گردهمایی فناوران، استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌های فعال در عرصه مس باشیم.

او با بیان اینکه ایمینو با پذیرش، هدایت و راهبری 11 استارتاپ برگزیده از میان ارزیابی و بررسی 160 ایده ارسال شده در اکوسیستم استارتاپی نقش تسهیلگری ایفا کرده، گفت: درصدد هستیم در راستای خلق ایده و تجاری‌سازی ایده‌های نوین در بخش معدن رویدادهای موثر برگزار کنیم تا علاوه بر بررسی چالش‌های اساسی بخش معدن و صنایع وابسته به آن، راهکارهای کارشناسی شناسایی کنیم. ایمینو نخستین مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی به عنوان یک نهاد وابسته به دولت طی یکسال گذشته در راستای کنشگری در اکوسیستم استارتاپی با هدف تسهیلگری، سیاستگذاری، شبکه‌سازی، آموزش و ترویج، رفع منازعات، تمرکزدهی فعالیتها و مشوق‌ها به سمت حوزه ها و عناصر راهبردی، برنامه‌ریزی برای تحقق فرصت‌ها و چالش‌ها و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای دیگر نهادهای اکوسیستم نقش‌آفرینی کرده است.

منصوری ادامه داد: استارتاپ هیپینو که در زمینه سیستم‌های لیچینگ معادن مخصوصا معادن مس فعالیت دارد، یکی از استارتاپ‌های مستقر در ایمینو بوده که توانسته با افزایش بازیابی سیستم های لیچینگ و بیولیچینگ راه جدیدی پیش روی صنایع معدنی برای استفاده از روش های مدرن قرار دهد.

مدیر مرکز نوآوری ایمینو مطرح کرد: در ایران 5300 شرکت دانش بنیان و در حدود 7 تا 8 هزار استارتاپ فعالیت دارند. حدود 254 شرکت دانش بنیان معدنی در کشور وجود دارد و تقریبا 4 شرکت دانش‌بنیان در صنعت مس فعالیت دارند.

منصوری افزود: متاسفانه یکی از مهمترین مشکلات اکوسیستم استارتاپی این است که مسوولان به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها اعتماد نمی‌کنند و همچنان به محصولات خارجی بیشتر اعتماد دارند و این بیاعتمادی به محصولات دانش‌بنیان و ناتوانی در بازارسازی سبب شده تا ما در ایمینو بستر تسهیلگری، راهبری ایده‌ها و استارتاپ‌های فعال در عرصه معدن را فراهم کنیم و با همکاری سازندگاه کانی‌‌بوم فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیانی زنجیره ارزش صنعت مس و شرکت های معدنی فعال در این زنحیره را به اولین ریورس پیچ صنعت مس کشور دعوت کنیم.

در ادامه اردلان علیشاهی مدیرعامل سازندگاه کسب‌وکارهای نوآورانه کانی‌بوم مطرح کرد: برای برگزاری این رویداد شرکت‌های فعال در عرصه معدنی را پایش کردیم و تعداد بسیاری از استارتاپ‌ها برای شرکت در این رویداد درخواست فرستاده بودند اما به دلیل اینکه این ایده‌ها بنا بر معیارهایی باید ارزیابی می‌شدند و آنهایی که قابلیت بیشتری داشتند را انتخاب کردیم و نهایتا دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌هایی انتخاب شدند که قابلیت بیشتری داشتند برای شرکت در دمومس انتخاب شدند.

او با بیان اینکه کانی‌بوم به دنبال شناسایی و حمایت از کسب‌وکارهای نوآور دارای راهکارهای هوشمند در معادن و صنایع معدنی است، افزود: کانی‌بوم سعی دارد از طریق به اشتراک‌گذاری اطلاعات، ایجاد بستر برای فعالیت‌های هم‌رسانی، توسعه بازار فناوری‌های نوآورانه و فراهم کردن آموزش، هدایت، منتورینگ و حمایت نقدی و غیرنقدی برای استارتاپ‌ها، زیرساخت‌های لازم برای توسعه دانش و فعالیت‌های دانش‌بنیان معدنی را در این سازندگاه فراهم کند و از دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند حمایت کند.

در ادامه فرهاد عزیز افشاری از معدن مس سونگون ورزقان با شرح چالش‌های مجموعه در این رویداد شرکت کرد و گفت: دفتر تحقیقاتی مجتمع مس سونگون از سال 97 در پارک علم و فناوری استان راه‌اندازی شده و یک نماینده هر روز از این مجموعه در این دفتر حضور دارد چرا که دوست داریم با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری داشته باشیم و اغلب تحقیقات‌مان برون‌سپاری می‌‌شود. چالش مهم ما در راستای تحقیقات تبدیل دانش فنی ساخت و تولید قطعات یدکی موردنیاز تولید است که نیاز به بومی‌سازی آن داریم.

او با بیان اینکه از پژوهش و دانش فنی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال می‌کنیم، افزود: هدف از انجام این پروژه، تحقیقات، تبدیل دانش فنی، ساخت و تولید قطعات یدکی موردنیاز فرآیند تولید بومی‌سازی است. داخلی‌سازی تجهیزات و قطعات وارداتی جز استراتژی شرکت ملی صنایع مس ایران بوده و مجتمع مس سونگون تلاش می‌کند با شناسایی سازندگان مختلف و همکاری با آنها ضمن کمک به ارتقای توان ساخت داخل در راستای تحقق استراتژی شرکت حرکت کند. به همین دلیل هر ایده‌پردازی راه‌حلی برای این چالش دارد می‌تواند به سایت مجتمع مس سونگون مراجعه کند و ایده خود را به اشتراک بگذارد.

نماینده شرکت مس صفاری دیگر مهمان این رویداد تخصصی بود. او با اشاره به چالش‌های موجود در این شرکت گفت: ما به در مجموعه مس صفاری به تولید قالب‌های گرافیتی مورد استفاده در دستگاه ریخته‌گری پیوسته افقی مس نیازمند هستیم و از ایده‌پردازان و استارتاپ‌هایی که برای حل این مشکل ما راهکار یا ایده‌ دارند، حمایت می‌کنیم. زیرا قصد داریم با دانش داخلی و بومی‌سازی این خلا در تولید شرکت را برطرف کنیم.

در ادامه خانم کریمی نماینده شرکت مس صدر جهان مهمان دمومس بود و چالش‌های این شرکت را بازیابی مس و طلا در کانسنگ‌های شادان، بازیابی سیانور در لیچینگ سیانیدی کانسنگ مس و طلا در زون‌هایی که عیار مس بالاست، عنوان کرد. او افزود: ویژگی خروجی محصول موردنظر میزان مصرف و بازیافت حلال و میزان بازیابی استحصال طلا و مس است.

مهمان دیگر این رویداد آقای امیر عاشوری از شرکت توسعه مس و فرآوری مس مسکنی بودند. آنها اعلام کردند در راستای افزایش راندمان سالن لیچینگ sx و ew نیازمند ایده‌های جدید هستند و از استارتاپ‌های فعال در این حوزه دعوت به همکاری می‌کنند.

پس از بررسی چالش‌ها و مشکلات شرکت‌های فعال در عرصه صنعت مس شرح فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز شد. نماینده شرکت نوین حسگر تبریز مطرح کرد: ما در ساخت انواع سنسور مانند فلزیاب صنعتی فعالیت داریم و رویکردمان این بوده باقی سنسورها را از خط تولید خارج و به ساخت متال دتکتور زوم روبیاوریم.

این نماینده شرکت افزود: این فلزیاب صنعتی مورد استفاده در معادن‌ شن‌شویی، سنگ‌آهن، مس و تمامی معادنی که نیاز به این دستگاه در آن احساس می‌شود، است چرا که معمولا ناخن لودر یا تکه‌های دیگر فلز که می‌تواند به دستگاه‌های معدن آسیب وارد کند، قبل از ورود به چرخه فرآوری باید توسط فلزیاب شناسایی و از چرخه خارج شود.

دژپاد پژوه شرکت دانش‌بنیان دیگری که در رویداد دمومس حضور داشت، نوآوری که در خصوص طراحی و ساخت غبارگیر واحد کاردامپر فولادمبارکه با ظرفیت m3/h220.000 را معرفی کرد و عنوان کرد: این شرکت از سال 1396 در زمینه طراحی، تعمیر و نگهداری و بهره‌برداری، آشنایی با ماشین‌آلات پیشرفته سازندگان اروپایی در کلیه خطوط تولید فولادمبارکه از گندله‌سازی، انباشت و برداشت، احیای مستقیم تا حمل مواد به پای کوره‌ها فعالیت کرده است.

شرکت دانش‌بنیان پیشرو فناور پژوه مهمان دیگر رویداد تخصصی دمومس بود که در زمینه فرآوری مواد معدنی مانند فرآیندهای فیزیک، شیمیایی تغلیظ و استحصال فلزات فعالیت دارد و در پارک علمی و فناوری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مستقر است. آقای احمدی از پیشروفرآور عنوان کرد: هدف اصلی این شرکت طراحی و اجرای فناوری‌های مدرن فرآوری مواد معدنی در حوزه معدن کشور است و می‌تواند به شرکت‌ها خدمات فنی و مهندسی در صنعت مس ارائه کند.

در ادامه آقای شفائی نماینده شرکت دانش‌بنیان پرتوبنیان ایمن گستر ایساتیس با ارائه طرحی درخصوص کاربردی‌سازی کنسرسیوم میکروبی مقاوم و قدرتمند با استفاده از جهش‌زایی القایی ناشی از پرتو جهت استخراج به روش بیولیچینگ از کانسنگ‌های فلزی در معادن مس عنوان کرد: ما در خصوص روش‌های مختلف لیچینگ مطالعات داشتیم و معتقدیم مزیت مهم باکتری‌های تولید شده قدرت انطباق با سازگاری با محیط‌های جدید است.

او افزود: نتایج پژوهش‌های ما نشان داده این قدرت انطباق یا سازگاری با محیط جدید را در کمتر از چند روز به دست می‌آورند در صورتی که باکتری‌های مشاهده شده جهت سازگاری به محیط و شرایط جدید حداقل یک ماه یا بیشتر زمان نیاز دارند. با کتری‌های تولید شده دارای رشد جمعیتی بالاتر و قدرت بازیابی مس فلزی از سولفور مس بالایی نسبت به نسل قبل خود هستند. یعنی در هر نسل به نسل قبل، قدرت بازیابی مس فلزی از سولفور مس بیشتر می‌شود.

شفائی ادامه داد: ما آماده همکاری در زمینه فرآوری فلزات از طریق بیلیچینگ یا تولید سویه میکروبی بر اساس خواسته مراکز فرآوری داخل و خارج کشور هستیم.

مهمان دیگر این رویداد نماینده استارتاپ ماین ایکس بود. سبحان عابدین نژاد مدیر فنی این استارتاپ در خصوص سامانه‌ هوشمند ماین ایکس که مبتنی‌بر فناوری واقعیت افزوده طراحی و پیاده‌سازی شده، توضیح داد. او افزود: استارتاپ ماین ایکس نخستین استارتاپی است که با بهره‌گیری از فناوری واقعیت گسترده در حوزه معدن توانسته است به سطح آمادگی فناوری (TRL) ۸ برسد.

او افزود: این استارتاپ با هم‌افزایی میان علوم کامپیوتر و زمین مسیری تازه را برای هوشمندسازی معادن و ورود فناوری به بخش معدن ایجاد کرده و از سویی ماین ایکس با استفاده از ظرفیت‌های فناوری واقعیت گسترده (از جمله فناوری‌های واقعیت ‏افزوده، واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی) در تلاش است روش‌های مهارت‌آموزی و ایمنی معادن و صنایع معدنی را با صنعت 4.0 همسو کند.

در ادامه سعید قاسم همبنیانگذار استارتاپ پیگُر به شرح فعالیت خود پرداخت و گفت ما با هدف پردازش و تحلیل مغزه‌های حفاری با استفاده از هوش مصنوعی فعالیت داریم. تصویربرداری از مغزه‌های حفاری و تجزیه و تحلیل هوشمند تصاویر و داده‌های رقومی به عنوان یک شیوه کارآمد در صنایع معدنی و نفتی دنیا استفاده می‌شود که ما هم در پیگر با مدل‌سازی‌هایی که انجام می‌دهیم قصد داریم در راستای کاهش زمان و هزینه، افزایش بهره‌وری، کاهش ریسک و عدم قطعیت و در نهایت افزایش دقت و صحت هر چه بیشتر مطالعات مورد نظر گام برداریم.

آیدا میرحیدری هم بنیانگذار استارتاپ همتازیست که استارتاپ مستقر در ایمینو بوده است، مهمان دیگر این رویداد بود که به چالش‌های فرآیند هیپ لیچینگ پرداخت و مطرح کرد: از عوامل اصلی پایین بودن بازیابی عدم شناسایی دقیق زیرسطحی، پیچیده بودن فرآیند و عدم تخمین دقیق پارامترها و تشکیل مناطق تجمع سیال است.

او افزود: آلودگی شدید زیست محیطی در کارخانه‌های ذوب و پالایش فلزات باعث شده تا استارتاپ همتازیست به موضوع تغییر اقلیم و تولید گازهای آلاینده در کارخانه‌های ذوب و پالایش صنایع معدنی بپردازد. تجمع اسید در سطح خاک، عدم تعیین دقیق دبی مناسب پاشش اسید و تشکیل مسیرهای ترجیحی جریان، عدم تعیین دقیق سایز ابعادی مناسب و توزیع ابعادی از مشکلات فرآیند هیپ لیچینگ است.


http://www.madannews.com/fa/News/618038/رویداد تخصصی دمومس برای شناسایی ایده‌های نوین در صنعت مس کشور
بستن   چاپ