معدن نیوز بررسی کرد؛
تاثیر انتخابات شیلی بر یک سوم ذخایر مس دنیا
يکشنبه 30 آبان 1400 - 07:33:46

به گزارش ّمعدن نیوز - رای دهندگان شیلیایی روز یکشنبه در یک انتخابات ریاست جمهوری به شدت دو قطبی به مراکز رای گیری می روند که در آن یک محافظه کار راست افراطی و یک رهبر دانشجوی جوان سابق در جبهه چپ پیشتاز هستند. 

انتخابات شیلی، بزرگترین کشور تولید کننده مس جهان که بزرگترین ذخایر لیتیوم شناخته شده را نیز دارد، اولین انتخابات پس از ماه ها اعتراض خشونت آمیز بر سر نابرابری در اواخر سال 2019 خواهد بود. این در حالی است که ملت در بحبوحه تدوین قانون اساسی جدید برای جایگزینی قانون اساسی تصویب شده در دوران رژیم نظامی دیکتاتور آگوستو پینوشه است، که علت اصلی واقعیت های اجتماعی-اقتصادی شدیدی است که مردم را برای دهه ها تقسیم کرده است.

به گفته کارشناسان، نمودارهای تحلیلی جدید احتمالاً متضمن قوانین سخت‌تر در مورد آب، مواد معدنی و حقوق جامعه است. تا همین اواخر، به نظر می رسید که شیلی رئیس جمهور جدیدی را انتخاب کند که اهداف معترضان را داشته باشد.

گابریل بوریچ، یک رهبر دانشجویی 35 ساله که با حزب کمونیست متحد شده بود، ماه ها مورد علاقه بخش عظیمی از مردم بود. او کمپین خود را بر وعده‌های شیلی برابری‌خواه، فمینیست و زیست‌محیطی متمرکز کرده است. وقتی صحبت از معدن می شود، این نامزد 35 ساله به سمت نقش فعال تر دولت در این بخش و همچنین حق امتیاز بالاتر تمایل دارد. خوزه آنتونیو کاست محافظه کار فوق العاده، در عوض از سرمایه گذاری خصوصی بیشتر در غول مس دولتی کودلکو و همچنین تغییرات در قانون املاک معادن صحبت کرده است.  کاست با تمجید از "میراث اقتصادی" دیکتاتور سابق "پینوشه"، که اغلب به رئیس جمهور برزیل، ژایر بولسونارو یا دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده تشبیه می شود، وعده اقداماتی را برای تقویت سرمایه گذاری خارجی در این بخش داده است.

هر دو نامزد به دنبال تنوع بخشیدن به صنعت معدن کشور به فلزات دیگر خارج از مس و مولیبدنوم، بهبود پایداری و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای هستند.

نتایج انتخابات روز یکشنبه سرنوشت لایحه بحث برانگیز اصلاحات مالیاتی را تعیین خواهد کرد که ممکن است یک چهارم تولید مس شیلی را در معرض خطر قرار دهد.

بر اساس این تغییر پیشنهادی، نرخ «حق امتیاز» - مبلغی که دولت دریافت می‌کند – زمانی که قیمت تمام شده مس به ازای هر پوند از 4 دلار بیشتر شود، تا 75 درصد رشد خواهد داشت.  حدود 14 معدن بزرگ مس کشور دارای هزینه تولید بالای 2.50 دلار در هر پوند هستند.

با یک حق امتیاز، آن ها مجبور هستند تا معدن را تا زمان کاهش دوباره قیمت ها تعطیل کنند.

تأثیر کامل مالیات جدید بلافاصله احساس نمی شود. به گفته شورای معدن شیلی، اکثر معادن خصوصی تحت پوشش قراردادهای تغییرناپذیری مالیاتی هستند که تا سال 2023 با دولت شیلی امضا شده است.

دیگو هرناندز، رئیس انجمن ملی معدن (سونامی)، که نماینده شرکت‌های این بخش است، معتقد است که نتایج انتخابات روز یکشنبه می‌تواند منجر به یک دوره «خشکسالی سرمایه‌گذاری» شود.

او گفت که این امر در دسترس بودن مس و لیتیوم جدید را برای پاسخگویی به افزایش مورد انتظار تقاضا به تاخیر می اندازد. دولت سرمایه‌گذاری‌های معدنی حدود 70 میلیارد دلار را تا پایان دهه پیش‌بینی کرده است که بیشتر آن از سوی شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود.

شیلی سال گذشته یک سوم مس جهان را به صورت کنسانتره، آند و کاتد تولید کرد. این کشور همچنین دومین تولید کننده لیتیوم و دارای ذخایر بزرگ روی، مولیبدن، طلا، نقره و سرب است. تخمین زده می شود که شیلی برای رسیدن به هدف خود برای دو برابر کردن تولید مس تا سال 2050 به 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

مس به دلیل نقش مرکزی اش در ساخت و ساز، سیم کشی و کالاهای الکترونیکی به عنوان عاملی برای رشد اقتصادی در نظر گرفته می شود. همچنین به عنوان یک فلز کلیدی در انتقال مداوم جهانی به اقتصاد سبز در نظر گرفته می شود.

بی اچ پی، بزرگترین معدنکار جهان، تخمین می زند که جهان در 30 سال آینده تقریباً دو برابر به مس نیاز خواهد داشت. این چشم انداز منعکس کننده دیدگاه اکثر متخصصان، از مشاورانی مانند وود مکنزی، ING Economics و BloombergNEF، تا بازیگران صنعت از جمله معدنچیان برتر و سازندگان خودروهای الکتریکی به رهبری تسلا و فولکس واگن است.

شرکت های معدنی و سرمایه گذاران به طور یکسان رویدادهای آینده در شیلی را از نزدیک دنبال خواهند کرد. نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و کنگره یکشنبه، آینده لایحه حق‌الامتیاز و همچنین بازنویسی قانون اساسی، همگی برای آینده سرمایه‌گذاری خارجی در کشور و در دسترس بودن فلزات حیاتی مهم هستند.

اگر هیچ نامزدی بیش از 50 درصد آرا را به دست نیاورد، دور دوم در 19 دسامبر برگزار می شود. شیلیایی ها همچنین نمایندگان جدیدی را برای 155 نماینده مجلس سفلی و حدود نیمی از سنا انتخاب خواهند کرد.  


http://www.madannews.com/fa/News/618594/تاثیر انتخابات شیلی بر یک سوم ذخایر مس دنیا
بستن   چاپ