معدن نیوز ارائه می دهد؛
معرفی کتاب "سیمای بازسازی بین‌المللی معادن"
دوشنبه 20 دي 1400 - 12:57:32

به گزارش معدن نیوز -این رسانه در نظر داشت که کتاب های منتشر شده حوزه معدن و صنایع معدنی را جهت استفاده خوانندگان و علاقمندان مطالعه ارائه نماید. در این بخش به معرفی کتاب "سیمای بازسازی بین‌المللی معادن" می پردازیم.

هدف اصلی از بازسازی معدن، جلوگیری و یا به حداقل رساندن تأثيرات زیست محیطی، فیزیکی، اجتماعی اقتصادی بلندمدت و همچنین ایجاد فرصتی برای افزایش مزایای اجتماعی اقتصادی است، با توجه به این‌که یکی از چالش‌های جهان امروز، چگونگی فعالیت معدنکاری با کمترین آثار تخریبی و یکی از اهداف توسعه کشورها حفظ تعادل میان استفاده از منابع معدنی و محیط زیست است.

مطالعات نشان می‌دهد که کارشناسان معدن در پایان سال ۱۹۷۷ میلادی به ازای هر یک نفر انسان حدودا یک متر مکعب زمین را در سال جابجا کرده‌اند، این رقم در مورد کشورهای سوئد و آمریکا ۴ متر مکعب است که درصد عمده آن به روش‌های استخراج معادن سطحی انجام گرفته است.

در بسیاری از کشورها احیاء و بازسازی معادن متروکه را به عنوان یک فرصت درآمدزایی و اشتغالزایی در نظر می‌گیرند. (البته با محوریت گردشگری در این خصوص در مقیاس جهانی می‌توان به معادن زغال‌سنگ اد، الماس کیمبرلی، اوپال کوبرپری، طلای کالگورلی، کلسیت تیتیری، مس فالو گراوا، نمک ویلیسکا، زغال‌سنگ سلدم سین، زغال‌سنگ پی یونر، مس بینگهام، گارنت بارتون، سنگ‌آهن کرون لكاب، طلای بروکن موت، زغال‌سنگ ریکلینگ هاوزن و... اشاره نمود.

 در ایران از طرح‌های در دست اقدام می‌توان به معادن سرب و روی نخلک، فیروزه نیشابور، پتاس خور و بیابانک، معادن نمک جزیره قشم، سنگ آهن مرکزی بافق، گرانیت درسای طرقبه، نمک کوهدشت کهن، زغال‌سنگ زیرآب، معادن مس و نمک استان سمنان، مس قلعه زری، معادن نمک استان زنجان و ... اشاره کرد.

کتاب "سیمای بازسازی بین‌المللی معادن" تالیف مجدید پورمقدم است که در سال ۱۴۰۰ توسط انتشارات پشوتن در ۵۴ به چاپ رسیده است.


http://www.madannews.com/fa/News/620285/معرفی کتاب "سیمای بازسازی بین‌المللی معادن"
بستن   چاپ