به گزارش گمرک؛
تجارت ایران و شانگهای در سال گذشته 33 درصد رشد کرد
يکشنبه 11 ارديبهشت 1401 - 14:49:36
ایسنا

به گزارش معدن نیوز -سخنگوی گمرک از تجارت ۳۷.۲میلیارد دلاری ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای در سال گذشته خبر داد که با رشد ۳۳ درصدی همراه بوده است.

سید روح اله لطیفی-سخنگوی گمرک- در تشریح تجارت ایران و شانگهای اعلام کرد که در سال ۱۴۰۰تجارت ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای، ۵۴میلیون و ۸۵۶هزار تن کالا به ارزش ۳۷میلیارد و ۱۶۸میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۱۳۹۹رشد ۳۳درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش ، سهم صادرات به اعضای این  سازمان ۴۵میلیون و ۳۴۹ هزار تن و به ارزش ۲۰میلیارد و ۵۹۶میلیون دلار بود که با رشد ۴۱درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده است.

واردات ایران از اعضای کشورهای سازمان همکاری شانگهای نیز در سالی که گذشت ۹میلیون و ۵۰۷هزار تن کالا به ارزش ۱۶میلیارد و ۵۷۲میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹رشد ۲۴درصدی داشته است.

 در خصوص میزان صادرات کشورمان به ۱۱کشور عضو و ناظر شانگهای این گزارش نشان می دهد که چین با خرید بیش از ۱۴میلیارد و ۳۲۳میلیون دلار و رشد ۵۸درصدی ، افغانستان با یک میلیارد و ۸۳۹میلیون دلار و کاهش ۲۰درصدی  و هند با یک میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار و رشد ۴۲درصدی سه مقصد اول کالاهای ایرانی در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای بودند.

پاکستان با خرید یک میلیارد و ۲۶۱میلیون دلار و رشد ۲۴درصدی، روسیه ۵۷۹میلیون دلار و رشد ۱۵درصدی،ازبکستان با خرید ۴۰۲میلیون دلاری و رشد ۱۴۶درصدی، قزاقستان با ۱۸۷میلیون دلار و رشد ۱۱درصدی،تاجیکستان با ۹۱.۶میلیون دلار و رشد ۴۵۹درصدی،قرقیزستان با ۷۹میلیون دلار و رشد ۷۲درصدی، بلاروس با ۱۷ میلیون دلار و کاهش ۱۹درصدی و مغولستان با ۵۶۶هزار دلار و با رشد ۳۷درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند.

در رابطه با میزان واردات از سازمان همکاری شانگهای نیز  چین با فروش  ۱۲میلیارد و ۷۴۴میلیون دلار کالا به ایران و رشد ۲۹ درصدی، روسیه با یک میلیارد و ۶۶۵میلیون دلار و رشد ۵۶درصدی و هند با یک میلیارد و ۵۸۴میلیون دلار و کاهش ۲۶ درصدی، سه کشور تامین کننده کالاهای مورد نیاز کشورمان در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۴۰۰ بودند.

پاکستان با فروش ۳۱۲میلیون دلار و رشد ۷۶درصدی، ازبکستان با ۱۱۵میلیون دلار و رشد ۲۶درصدی، قزاقستان با ۷۸میلیون دلار و رشد ۱۰۸درصدی ،تاجیکستان با ۳۹میلیون دلار و رشد ۴۳۹درصدی ،افغانستان با ۲۱میلیون دلار و رشد ۴۰۷درصدی ، بلاروس با ۱۰میلیون دلار و رشد ۹درصدی ،قرقیزستان با سه میلیون دلار و کاهش ۴۵درصدی و مغولستان با ۲.۷میلیون دلار و رشد ۱۰ درصدی در رتبه های بعدی فروش کالا به ایران در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۴۰۰قرار دارند.


http://www.madannews.com/fa/News/625837/تجارت ایران و شانگهای در سال گذشته 33 درصد رشد کرد
بستن   چاپ