همکاری جدید اقتصادی ایران با چینی‌ها
يکشنبه 18 ارديبهشت 1401 - 13:36:07
ایسنا

به گزارش معدن نیوز -رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به استقبال زیاد فعالان بخش خصوصی و نهادهای دولتی از فراخوان تشکیل اتاق فکر مشارکت ایران در ابرپروژه کمربند-جاده که توسط کشور چین طراحی و با همکاری کشورهای زیادی اجرا می‌شود خبر داد.

فریال مستوفی با تاکید بر این که رویکرد سیاسی و اقتصادی ایران بیانگر تمایل به توسعه همکاری با چین است، گفت: ابتکار عظیم کمربند-جاده که توسط کشور چین معرفی شده یک پروژه عظیم بین‌قاره‌ای است و ایران با برخورداری از ذخایر عظیم انرژی و به دلیل موقعیت بالقوه استراتژیک خود می‌تواند به عنوان هاب منطقه و نقطه اتصال چین و کشورهای کمربند-جاده با غرب آسیا و اروپا در این ابتکار نقش مهمی ایفا کند.

وی افزود: از طرفی با امضای سند همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین و رویکرد سیاسی و اقتصادی موجود برای توسعه همکاری‌ها و منافع مشترک با این کشور، این امکان شکل گرفته است که در صورت بهره‌برداری صحیح و کنش فعال، جذب سرمایه‌ خارجی و ارتقاء جایگاه اقتصادی کشور در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی رخ دهد.

رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران توضیح داد: این اتاق فکر با هدف بررسی راهکارها جهت بهره‌برداری حداکثری از ابتکار کمربند-جاده از طریق تبادل‌نظر و هم‌افزایی بخش خصوصی و دولتی تشکیل شده است و در اولین جلسه معارفه، هماهنگی، اعلام برنامه‌های اتاق فکر و نحوه تشکیل کارگروه‌های ذیل آن انجام خواهد شد.

مستوفی افزود: در این اتاق فکر بیش از ۲۶۰ نفر مشارکت‌کننده از بخش‌های مختلف دولتی، حاکمیتی و خصوصی کشور از جمله وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌صلاح، مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها، تشکل‌های بخش خصوصی، موسسه‌های مالی و بانک‌ها، اتاق‌های بازرگانی استان‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی حضور دارند.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: آموزش و  به‌روزسانی نیروهای کارشناسی در سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با پروژه‌های سرمایه‌گذاری ابتکار کمربنده جاده و تقویت هم‌گرایی بخش خصوصی و نهادهای تصمیم‌گیر حاکمیتی درباره مسائل و پروژه‌های کمربند جاده، تقویت دیپلماسی اقتصادی-تجاری از طریق ایفای نقش موثر بخش خصوصی و دولتی از جمله دیگر اهداف این اتاق فکر است.

فریال مستوفی به سایت اتاق تهران گفت که خروجی نهایی کارگروه‌های تخصصی این اتاق فکر و نقطه نظرات کارشناسی آن در قالب بسته‌های مشورتی تخصصی به مراجع تصمیم‌گیر ارائه خواهد شد.


http://www.madannews.com/fa/News/625915/همکاری جدید اقتصادی ایران با چینی‌ها
بستن   چاپ