جبران عقب ماندگی بخش معادن آذربایجان غربی نیازمند کار جهشی است
شنبه 24 ارديبهشت 1401 - 12:07:17
مهر

به گزارش معدن نیوز - استاندار آذربایجان غربی گفت: عقب افتادگی موجود در بخش معادن استان را با روال عادی نمی‌شود جبران کرد بلکه باید کار جهشی را در دستور کار داشته باشیم.

محمدصادق معتمدیان چهارشنبه شب در آئین امضای تفاهم نامه ۶۰ هزار میلیارد ریالی توسعه معادن استان با شرکت ایمیدرو با اشاره به عقب افتادگی‌های بیش از چهار دهه‌ای این استان در حوزه سرمایه گذاری بویژه در بخش معادن اظهار کرد: برای بهبود این وضعیت، باید کار جهشی به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر صورت گیرد.

استاندار آذربایجان غربی گفت: تکلیف دولت به آذربایجان غربی برای ایجاد رشد اقتصادی ۹ درصدی در بخش معدن بسیار مهم و نشان دهنده نگاه خوب دولت سیزدهم به این استان است.

معتمدیان با بیان اینکه ما نیز باید برای تحقق این امر با همه توان وارد شویم تا ضمن ارتقای رتبه استان، اشتغال جوانان را نیز شاهد باشی، اظهار کرد: بهترین و بزرگترین معادن پلی متال در آذربایجان غربی قرار دارد و حتی در برخی موارد، رتبه یک منطقه را نیز یدک می‌کشیم ولی کار قابل قبولی تاکنون در این حوزه انجام نشده است.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاران زیادی در راستای اجرای طرح‌های اکتشاف، تولید و فرآوری مواد معدنی در آذربایجان غربی اعلام آمادگی کرده‌اند که باید موانع را از پیش روی آنان برداریم.

استاندار آذربایجان غربی سهم اشتغال و ارزش افزوده بخش معدن در استان را زیر یک درصد اعلام کرد و ادامه داد: این رقم باید با کار کارشناسی، تسهیل صدور مجوز و سرمایه گذاری نهادهایی نظیر ایمیدرو بهبود یابد که اولین گام در این خصوص، با امضای تفاهم نامه برداشته شد.

رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در این جلسه با اشاره به اینکه در قالب این تفاهم نامه بیشتر به موضوع اکتشاف پهنه‌های بسیار غنی تمرکز خواهد شد، گفت: معدن، یکی از بیشترین ارزش افزوده‌ها را دارد و با سرمایه گذاری مناسب اکتشافی روی آن، می‌توان درآمدی عظیم را ایجاد کرد.

وجیه الله جعفری همچنین بر توجه به موضوع سنگ‌های تزئینی تاکید کرد و افزود: باید با مطالعه مناسب، بهترین نوع کارخانه سنگ بری با توجه به وضعیت سنگ‌های این استان، اجرایی شود که البته جلسات کارشناسی در این خصوص بسیار ضرورت دارد.

وی اظهار کرد: ما معتقد به اثرگذاری در راستای توسعه پهنه‌های معدنی هستیم و با همه توان برای توسعه این پهنه‌ها در آذربایجان غربی هم برنامه ریزی خواهیم کرد.

در این آئین، تفاهم نامه ۶۰ هزار میلیارد ریالی توسعه معادن آذربایجان غربی با حضور محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و وجیه الله جعفری رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به امضا رسید.

در این تفاهم‌نامه علاوه بر سرمایه گذاری در راستای بهبود زیرساختی مسیرهای منتهی به معادن و مراکز فرآوری مواد معدنی در سه پهنه تکاب، پیرانشهر و مهاباد، توسعه معادن در بخش‌های مختلف از جمله معادن طلا، تیتان مورد توافق قرار گرفت.


http://www.madannews.com/fa/News/626003/جبران عقب ماندگی بخش معادن آذربایجان غربی نیازمند کار جهشی است
بستن   چاپ