افت مجدد نرخ سنگ‌آهن
چهارشنبه 26 مرداد 1401 - 12:56:41
دنیای اقتصاد

به گزارش معدن نیوز -انتشار داده‌‌‌های منفی از عملکرد صنعتی چین در ماه ژوئیه باعث شد تا بدبینی به بازار آهن و فولاد این کشور بازگردد و مجددا سنگ‌‌‌آهن وارد مسیر افت نرخ شود. با وجود این، افزایش تقاضا برای زغال‌‌‌سنگ استرالیا باعث شده است تا این محصول همچنان برای حفظ جریان افزایش قیمت پافشاری کند.

سنگ‌آهن دریایی آسیا با شروع هفته جدید وارد مسیر کاهش نرخ شد. روز دوشنبه، پانزدهم اوت، داده‌‌‌های تولید صنعتی و خرده‌‌‌فروشی چین برای ماه ژوئیه کمتر از حد انتظار منتشر شد و این موضوع سیگنال کاهش قیمت را در بازار آهن و فولاد این کشور به همراه داشت. هر تن سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین در روز پانزدهم اوت با افت ۴درصدی نسبت به نرخ فروش در روز جمعه با قیمت ۱۰۴دلار و ۴۰سنت به فروش رفت.

اقتصاد چین در ماه ژوئیه به‌طور غیرمنتظره‌‌‌ای کند شده، فعالیت کارخانه‌‌‌ها کاهش یافته و داده‌‌‌های خرده‌‌‌فروشی‌‌‌ها به دلیل اصرار دولت بر اجرای سیاست کرونا صفر افت کرده است. در عین حال، میزان سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌‌‌وساز چین در ماه ژوئیه کاهش داشته و این موضوع نیز مزید بر علت شده است تا بر فشار کاهشی در بخش آهن و فولاد بیفزاید. پلتس در گزارش روزانه خود از بازار آهن و فولاد به نقل از یک تاجر بین‌المللی گفت: تقاضای مناسبی در بازار محصولات فولادی در چین به چشم نمی‌‌‌خورد و این موضوع باعث می‌شود تا تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن حداقل در کوتاه‌مدت کاهشی شود. در عین حال، نبود چشم‌‌‌انداز مشخص از وضعیت بازار آهن و فولاد در چین باعث شده است تا این بازار دچار بی‌‌‌ثباتی قیمتی باشد.

پافشاری زغال‌سنگ بر رشد قیمت

زغال‌‌‌سنگ روز ابتدایی هفته جاری را افزایشی شروع کرد. این رشد نرخ شامل حال زغال‌‌‌سنگ متالورژیک فوب استرالیا و سی‌‌‌اف‌‌‌آر چین شد. پریمیوم زغال‌‌‌سنگ فوب استرالیا در روز دوشنبه ۱۵اوت رشد ۵/ ۲درصدی داشت و به ۲۴۴دلار و ۵۰سنت به ازای هر تن رسید. افزایش تقاضا برای خرید محموله‌‌‌های زغال‌‌‌سنگ در استرالیا عامل این رشد قیمتی بود. 

پلتس در گزارش خود به افزایش ۳/ ۰درصدی پریمیوم زغال‌‌‌سنگ کک‌‌‌شو تحویل بنادر چین و فروش آن با نرخ ۲۹۱دلار به‌ازای هر تن نیز اشاره دارد. یک تاجر چینی می‌‌‌گوید، در شرایط کنونی فولادسازان چین حدود ۳۰۰یوآن سود عملیاتی از تولید فولاد دارند که این موضوع می‌‌‌تواند فرصتی در جهت رشد بهای زغال‌سنگ‌‌‌ باشد؛ هر چند با توجه به نبود چشم‌‌‌انداز روشن از بازار فولاد چین، نمی‌‌‌توان نسبت به این رشد قیمتی چندان اطمینان داشت.

قراضه تحت فشار سیگنال‌‌‌های کاهشی

پلتس ترکیه نیز از ثبات قیمتی در بازار قراضه وارداتی به این کشور در روز ابتدایی هفته جاری خبر داد، به نحوی که این محصول بدون تغییر با نرخ ۳۹۸دلار به ازای هر تن به فروش رفت. 

یکی از فعالان این بازار به منابع پلتس گفت: با توجه به کاهش فروش محصولات فولادی ترکیه ظرف دوهفته اخیر، دلیلی برای استمرار روند رو به رشد بهای قراضه وارداتی وجود نداشت. در حالی که تقاضا برای قراضه وارداتی از سوی فولادسازان ترکیه کاهش یافته، عرضه پابرجا باقی مانده و این موضوع عاملی در جهت افت نرخ در این بازار است.



http://www.madannews.com/fa/News/627448/افت مجدد نرخ سنگ‌آهن
بستن   چاپ