ضرورت توجه رسانه‌ها به نقاط کور اقتصاد برای توسعه کشور
دوشنبه 28 شهريور 1401 - 14:57:52
فارس

به گزارش معدن نیوز -رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفت: رسانه‌ها باید به نقاط کوری که در اقتصاد وجود دارد توجه کنند و با گوشزد کردن این مسائل به دولتمران بگویند که برای توسه کشور راهی به جز توسعه بخش خصوصی وجود ندارد.

 مسعود خوانساری امروز در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره فرهنگی امین الضرب، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره گفت: پس از دو سال از برگزاری اولین جشنواره کارآفرینی جشنواره فرهنگی امین‌الضرب راه‌اندازی شد. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به علت وجودی برگزاری این جشنواره بیان داشت: در اتاق بازرگانی به این نتیجه رسیدیم که برای توسعه کشور و رونق اقتصاد باید به سوابق رجوع کرد و در صورتی که تجربیات گذشته ملاک عمل قرار نگیرد نمی‌توان توفیق رسیدن به یک اقتصاد پررونق را داشت. 

وی افزود: به همین دلیل سعی کردیم تا سابقه و دیرینه بحث تجارت و اقتصاد را دنبال کنیم. اتاق بازرگانی تهران 138 سال قدمت دارد و شاید اتاق بازرگانی تهران یکی از کهن‌ترین انجمن‌ها و سازمان‌هایی باشد که در کشور پایه‌گذاری شده است و حتی قبل از ایجاد مشروطیت پایه‌گذاری شد و یکی از بنیانگذاران مشروطیت حاج حسن امین‌الضرب بود به همین دلیل عنوان این جشنواره به علت وجود چنین مردی جشنواره امین الضرب نام گرفت. 

خوانساری بیان داشت: هدف برگزاری جشنواره کارآفرینی این بود که کارآفرینان و کسانی که حقی بر گردن این اقتصاد و کشور دارند را پاس بداریم و به جوانان کشور که بعضا با دیدن مشکلات ناامید هستیم بگوییم که مشکلاتی که امروز داریم قطعا از مشکلات و نارسایی‌های 138 سال قبل کمتر است اما افرادی در آن زمان بودند که توانستند امید را در جامعه بوجود آوردند. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: اولین صنعت برق، اولین راه‌آهن و اولین ضرب سکه توسط همین افراد انجام شد و بخشی از مشکلات قحطی در دوره قاجار توسط این افراد به دوش کشیده شد. 

وی افزود: ما نیز سعی کردیم افرادی که در سال‌های جاری و حتی قبل از انقلاب نقشی در اقتصاد کشور برای پویایی کشور داشتند را معرفی کنیم و برای کسانی که در این دوران و قرن زندگی می‌کنند امید ایجاد کردیم و بلافاصله فکر کردیم که یک نقیصه وجود دارد و آن هم بحث رسانه است یعنی هر چقدر که ما در این زمان فعالیت کنیم اما رسانه که یک رکن اساسی را به کمک نگیریم طبیعتا فعالیتی را که شروع کرده‌ایم نارسا خواهد بود، لذا جشنواره فرهنگی امین‌الضرب را طراحی کردیم و امروز شاهد برگزاری پنجمین دوره اختتامیه این جشنواره هستیم. 

خوانساری بیان داشت: ما معتقدیم که برای توسعه کشور و رونق آن توسعه اقتصاد لازم است و برقراری امنیت و رفاه بدون توجه به اقتصاد ممکن نیست. همه کشورهای توسعه یافته در سال‌های اخیر متکی به رشد اقتصاد بوده‌اند و بنابراین امنیت و سلامت کشور نیز در پی رونق اقتصادی در کشور حاصل می‌شود. 

وی افزود: لذا نقش رسانه‌ها می‌تواند بسیار پربار باشد زیرا الان متکی به اقتصاد نفتی و دولتی هستیم و تقریبا دولت نقش اساسی را در سیاست‌گذاری و تصدی‌گری و بنگاه‌داری انجام می‌دهد و فکر می‌کنم باید رسانه‌ها به نقطه‌کوری که در اقتصاد وجود دارد بیشتر توجه کنند و هر روز با مقالات و نوشته‌ها و هشدارهایی که می دهیم این را به حاکمان و دولتمردان گوشزد کنیم که برای توسعه کشور راهی به جز توسعه بخش خصوصی وجود ندارد. اقتصادی که پایه آن مردم و دولت تنها سیاستگذار و رگولاتور باشد. 

خوانساری بیان داشت: شما نمایندگان رسانه‌ها می‌دانید که چقدر دخالت بیش از اندازه اقتصاد کشور را فلج کرده است به عنوان مثال در یک صنعت مرغداری نیز از صدر تا ذیل دخالت دولت وجود دارد بطوری که قرارگاه تشکیل می‌شود که مرغ تولیدی کشور چگونه تولید و توزیع شود و این واقعا باعث تاسف کشور است. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: اقتصاد کشور وضعیت خوبی ندارد و امروز بیمار است و در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه آب شاهد وضعیت اسفناکی هستیم  بطوریکه پیش‌بینی می‌شود اگر وضعیت آب به این شکل ادامه یابد تا چند سال آینده 70 درصد کشور به زمین‌های بایر تبدیل می‌شود و کشت و زرعی در آن صورت نخواهد گرفت. 

وی افزود: لذا اگر آب را از دست بدهیم بسیاری از اتفاقات بد ایجاد می‌شود. وضعیت اقتصاد کشور نیز وضعیت خوبی نیست و سه سالی است که رشد سرمایه‌گذاری  منفی شده است، روز به روز اقتصاد کشور کوچک‌تر می‌شود و سفره مردم کوچک‌تر می‌شود و این موضوع باز می‌گردد به اینکه دولت بیش از اندازه در همه امور اقتصادی دخالت می‌کند و دست و پای بخش خصوصی را بسته است و متاسفانه دخالت‌های بی‌جا باعث می شود اقتصاد رونق نیابد و ناامیدی که در جامعه ایجاد شده باعث می‌شود که هر روز شاهد کوچ افراد و نخبه‌ها از کشور هستیم و سرمایه‌گذاری که باید در کشور صورت بگیرد انجام نمی‌شود و متاسفانه اقتصاد کوچکتر می‌شود لذا امروز دست نیاز به سوی اصحاب رسانه‌ها دراز می‌کنیم و از شما می‌خواهیم تا مشکلات موجود در اقتصاد را گوشزد کنید زیرا قلم شما شمشیر دولبه است و می‌تواند بسیار کارساز باشد و ما هم سعی می‌کنیم افراد موثر در اقتصاد را معرفی کنیم ولی شما نیز نقاط ضعف و قوت در اقتصاد را بیان کنید و امیدواریم این ناامیدی که در جامعه ایجاد شده را با گفته‌ها و نوشته‌هایتان برطرف شد. 


http://www.madannews.com/fa/News/627939/ضرورت توجه رسانه‌ها به نقاط کور اقتصاد برای توسعه کشور
بستن   چاپ