معدن نیوز بررسی کرد؛
ادغام، راه فرار معدن های روسی از تحریم می شود؟
سه شنبه 29 شهريور 1401 - 14:17:58

به گزارش معدن نیوز -در واکنش به تحریم‌های غرب، معدن‌کاران روسی به دنبال ادغام برای ایجاد شرکت‌هایی هستند که به اندازه کافی قوی هستند تا در برابر تحریم های اقتصادی مقاومت کنند.

تهاجم روسیه به اوکراین واکنش سریع کشورهای غربی را با تحریم‌های اقتصادی شدیدی که بسیاری از صنایع منابع روسیه را با مشکل مواجه کرده است، در پی داشت. در حالی که تاثیر تحریم ها مورد بحث است، مبالغ هنگفتی از روسیه، از جمله تا 400 میلیارد دلار دارایی متعلق به بانک مرکزی این کشور، در کنار زیان 30 میلیارد دلاری برای بانک های روسیه در دو هفته اول سال جاری میلادی خارج شده است.
در پاسخ، برخی از بزرگ‌ترین معدن‌کاران کشور در حال خرید و جذب شرکت‌های کوچک‌تر با هدف ایجاد شرکت‌های بزرگی هستند که در مواجهه با تحریم های غرب «بزرگ‌تر از آن به نظر برسند که شکست بخورند». در ماه ژوئیه، ولادیمیر پوتانین، رئیس گروه 47 میلیارد دلاری فلزات روسی نوریلسک نیکل، گفت که آماده است در مورد ادغام با شرکت 16 میلیارد دلاری آلومینیوم ساز Rusal گفتگو کند تا بتواند در برابر اثرات تحریم های غرب مقاومت کند.


اهرم فشار علیه تحریم های روسیه
به شرط اینکه نیروگاه های برق آبی که از نظر فنی متعلق به شرکت مادر Rusal هستند، در این قرارداد گنجانده شوند، ممکن است تعداد زیادی هم افزایی در ادغام نوریلسک-روسال وجود داشته باشد. برای شروع، Rusal به ناوگان کشتیرانی نوریلسک دسترسی پیدا می کند، که برای یک گروه فلزی نادر و بسیار مفید خواهد بود.
به طور حیاتی، یک شرکت بزرگ‌تر احتمالاً می‌تواند بهتر در برابر تحریم‌ها مقاومت کند و تأمین مالی ارزان‌تری را تضمین کند. این برای توسعه سایت‌هایی مانند ذخایر عظیم سنگ معدن لیتیوم Kolmozerskoye در مورمانسک در شمال غربی روسیه مفید خواهد بود.


با این حال، ادغام پیشنهادی به چیزی شبیه به چهره عمومی پوتانین نیاز داشت. او قبلاً با ادغام رهبر جهانی نیکل و پالادیوم با غول آلومینیومی که در حال حاضر 25.25 درصد سهام نوریلسک نیکل را در اختیار دارد، مخالفت کرده بود. با این حال، تهاجم روسیه به اوکراین محاسبات را به طرز چشمگیری تغییر داده است، زیرا هر دو شرکت اکنون تحت تأثیر تحریم‌های غرب، حتی اگر غیرمستقیم، قرار گرفته‌اند.


به عنوان بزرگتر از دو شرکت نوریلسک نیکل قطعا دست بالا را در مذاکره با Rusal خواهد داشت. این شرکت یک تامین کننده حیاتی برای صنعت خودرو است و نیکل برای باتری خودروهای الکتریکی و همچنین پالادیوم برای مبدل های کاتالیزوری تامین می کند. نوریلسک همچنین تامین کننده اصلی نیکل برای صنعت فولاد ضد زنگ اروپا است.


نکته مهم این است که در حال حاضر هیچ تحریمی برای نیکل روسیه وجود ندارد، نیکل که هنوز تحت ضمانت نامه بورس فلزات لندن (LME) در دسترس است. LME مشتاق است تا از تکرار رویدادهایی که در ماه مارس پس از اعلام تحریم های اولیه علیه روسیه رخ داد، جلوگیری کند، جایی که قیمت نیکل به بیش از 100000 دلار در تن در «تجارت بی نظم» افزایش یافت، قبل از اینکه LME معاملات را برای بیش از یک سال به حالت تعلیق در آورد.


خیلی بزرگ است که شکست بخورد؟
در همین حال، فشار بر سران شرکت های فلزی روسیه به آرامی در حال افزایش است. در پایان ژوئن، بریتانیا تحریم‌هایی را علیه پوتانین به عنوان بخشی از بسته تدابیر مستمر خود علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین وضع کرد. این اقدام بریتانیا نشان می‌دهد که حتی ثروتمندترین الیگارش‌های فلزی نیز از سرزنش مصون نیستند.
ارزش خالص پوتانین 15.7 میلیارد دلار تخمین زده می شود و در نتیجه تحریم های بریتانیا با مسدود شدن دارایی، ممنوعیت سفر، تحریم های حمل و نقل و مسدود شدن توصیه های فنی مواجه است. یکی از مدیران ارشد نوریلسک گفت وکلای آن در حال بررسی تاثیر "تحریم های شخصی بر رئیس جمهور و سهامدار اصلی ما" هستند، اما بعید است که غرب بخواهد اشتباهاتی را که در سال 2018 انجام داد، زمانی که LME آلومینیوم تولید شده توسط Rusal را ممنوع کرد، تکرار کند.
این ممنوعیت به دنبال تحریم های مشابه اعمال شده توسط ایالات متحده و ایجاد اختلالات بزرگ برای شرکت ها در صنایع حمل و نقل، ساخت و ساز و بسته بندی بود. همچنین طی چند روز پس از اعمال تحریم ها منجر به جهش قیمت آلومینیوم تا 30 درصد شد. کمتر از یک سال بعد، آمریکا مجبور به عقب نشینی و لغو تحریم ها شد.


حرکت مشابهی در برابر نیکل نوریلسک نیز با چند برابر کردن درد در نیکل، مس، پالادیوم و پلاتین، که همگی فلزات کلیدی برای گذار به اقتصاد کم کربن هستند، نتیجه معکوس خواهد داشت.


بخش طلا و فلزات کمیاب روسیه از تحریم ها رنج می برد
اما به نظر می‌رسد تحریم‌های غرب در حال حاضر تأثیر مخربی بر حداقل برخی از شرکت‌های معدنی روسیه داشته است. در ماه ژوئیه، معدنچی طلای Petropavlovsk پس از تحریم گازپرومبانک، وام دهنده اصلی و تنها خریدار طلای آن، درخواست مدیریت کرد و آن را قادر به بازپرداخت وام‌ها نکرد و آن را در زمره اولین شرکت‌های فهرست شده قرار داد که با سقوط مواجه شد.


Petropavlovsk در سال 2009 توسط تاجر انگلیسی پیتر هامبرو و تاجر روسی پاول ماسلوفسکی تاسیس شد و به سرعت به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان طلا تبدیل شد که در خاور دور روسیه فعالیت می کرد. تا پایان سال 2021، روسیه با تجارتی به ارزش 15.5 میلیارد دلار از 314 تن طلای استخراج شده، به دومین کشور بزرگ تولیدکننده طلا در جهان تبدیل شد.


در همین حال، کمبود تیتانیوم روسیه نیز زنجیره تامین جهانی را مختل کرده است. به گفته گروه Envision AESC Nikkei Asia Japan، یک سازنده باتری‌های لیتیوم یونی برای خودروهای الکتریکی به مشتریان خود گفته است برای افزایش قیمت تا 10 درصد آماده شوند. صنایع سنگین کاوازاکی همچنین در حال بررسی تغییر از تامین تیتانیوم از روسیه، بزرگترین تولید کننده فلز، به سایر تامین کنندگان است.


ترس در اروپا در مورد اختلالات بیشتر در عرضه تیتانیوم روسیه در غرب منجر به سردرد اتحادیه اروپا در مورد ممنوعیت واقعی تیتانیوم روسیه علیرغم برخی فشارهای سیاسی برای انجام این کار، در اروپا شده است. در ماه جولای، اتحادیه اروپا پیشنهاد تحریم شرکت فلزات روسی VSMPO-Avisma، بزرگترین تولید کننده تیتانیوم در جهان را مسدود کرد، زیرا روسیه نیمی از تیتانیوم صنعت هوافضای جهانی را تامین می کند.


یک تعادل ظریف
روسیه به عنوان تامین کننده فلزات استراتژیک برای جهان در موقعیت نسبتا قوی برای مقاومت در برابر هرگونه تحریمی است که غرب ممکن است اعمال کند و به طور خاص شرکت های فلزی روسیه را هدف قرار دهد. در حالی که غرب ممکن است در مورد اعمال یا عدم تحریم فلزات روسی عذاب بکشد، شرکت های تولیدکننده در حال مانور دادن هستند تا از طریق ادغام و تملک هدفمند یک قدم جلوتر بمانند.


اما به طور فزاینده ای واضح است که همیشه بازاری برای فلزات روسی وجود خواهد داشت که مشخصات سهام شرکت های تولید کننده فلزات روسیه در نهایت به نظر می رسد. خریداران در اروپا بسیار زیاد هستند، به ویژه از تولیدکنندگان بزرگتر مانند Norilsk Nickel، UMMC و Rusal، که تمایل دارند در معاملات سالانه یا چند ساله به گروه های صنعتی بزرگ بفروشند.


Glencore حداقل تا سال 2024 قراردادی برای خرید آلومینیوم از Rusal دارد. گروه Trafigura همچنین یک رابطه طولانی مدت با Norilsk Nickel دارد. با این حال، مانند مورد نفت و گاز روسیه، مسکو می‌داند که حتی اگر فلز روسی در خارج از اروپا قفل شود، همیشه خریداران مایل در جاهای دیگر در بازارهای آسیایی در حال گسترش هستند.


http://www.madannews.com/fa/News/627946/ادغام، راه فرار معدن های روسی از تحریم می شود؟
بستن   چاپ