سنگ آهن و ذغال سنگ

جعفری طهرانی در کنفرانس متال بولتن مطرح کرد؛

صادرات کنسانتره و آهن اسفنجی سال آینده بدون هیچگونه محدودیتی ادامه می یابد

صادرات کنسانتره و آهن اسفنجی سال آینده بدون هیچگونه محدودیتی ادامه می یابد
پایگاه خبری معدن نیوز- روز نخست کنفرانس متال بولتن یک سخنران ایرانی داشت. پایگاه خبری معدن نیوز- کیوان جعفری طهرانی که تنها سخنران از ایران و حتی منطقه منا در کنفرانس سنگ آهن ۲۰۱۸ متال بولتن است امروز و در سخنرانی خود به ۳ موضوع اصلی شامل آنالیز زنجیره ارزش فولاد ایران، پیش بینی آینده زنجیره ارزش سنگ آهن و فولاد ایران و مسائل بحرانی در زنجیره ارزش سنگ آهن ایران پرداخت.
  بزرگنمايي:

براساس گزارش نماینده معدن نیوز در کنفرانس سنگ آهن 2018 متال اکسپرت که در پکن در حال برگزاری است موضوع سخنرانی کیوان جعفری طهرانی " به روز رسانی در مورد مسائل مهم در زنجیره ارزش سنگ آهن ایران" است.

سه موضوعی که جعفری طهرانی، کارشناس امور بین الملل سنگ آهن و فولاد به آن پرداخته شامل آنالیز زنجیره ارزش فولاد ایران، پیش بینی آینده زنجیره ارزش سنگ آهن و فولاد ایران و مسائل بحرانی در زنجیره ارزش سنگ آهن ایران است.

وی در بخش اول سخنرانی خود اشاره ای به تولیدات در زنجیره ارزش فولاد ایران داشت و با استناد بر آمار ایمیدرو و انجمن جهانی فولاد تولید در سال 2017 را چنین تشریح کرد: تولید کنسانتره سنگ آهن با رشد 18.6 درصدی 33.8 میلیون تن، گندله با رشد 21 درصد 28.2 میلیون تن، آهن اسفنجی با 28.4 درصدی 20.54 میلیون تن، فولاد خام با رشد 21.2 درصدی 21.7 میلیون تن و تولید محصولات فولادی با افت 13.6 درصدی 11.4 میلیون تن بودند.

وی با اشاره به آمار تجارت فولاد ایران گفت: ایران تا سال 2015 همچنان به عنوان یک واردکننده فولاد شناخته می شد اما از سال 2016 این روند معکوس شد و صادرات از واردات پیشی گرفت تا آنجا که در سال 2017 حجم صادرات فولاد ایران به 7 میلیون و 350 هزار تن رسید.

جعفری طهرانی حجم صادرات سنگ آهن ایران را در سال 2017 بالغ بر 22.5 میلیون تن خواند و افزود: از این حجم 5.4 میلیون تن سهم بخش خصوصی است. این درحالی است که در سال 2016 صادرات سنگ آهن 16 میلیون تن و سهم بخش خصوصی 4 میلیون تن بود. 

 وی گفت: چین همچنان اولین مقصد صادرات سنگ آهن ایران است و در سال 2017 حدود 21 میلیون و 511 هزار تن از این محصول به چین صادرات شده بود. 

 این کارشناس امور بین الملل فولاد و سنگ آهن تقاضای فولاد ایران (محصولات نهایی فولاد) را در سال 2017 بالغ بر 20 میلیون تن اعلام کرد و ادامه داد: پیش بینی می شود تقاضای محصولات نهایی فولاد کشور در سال جاری میلادی به 21 میلیون تن برسد.

 وی در تحلیل شرایط زنجیره ارزش فولاد و سنگ آهن ایران گفت: 10 موضوع شامل تامین کالا و تقاضا، چرخه حیات ذخایر و معادن، لجستیک، آنالیز زنجیره ارزش موادمعدنی، قانون معادن، زیرساخت های آب و برق، مالیات در بخش معادن، بهره مندی از سیاست ها و استراتژی ها، انتظارات بخش خصوصی درمقابل بخش عمومی و صنایع بالادست و پایین دست در زنجیره ارزش فولاد بایستی مد نظر قرار بگیرد.

 جعفری طهرانی در نهایت نیز موضوعات را چنین جمع بندی کرد: ایران قصد دارد تا سال آینده تعرفه صادرات سنگ آهن دانه بندی لامپ و فاین را اعمال کند تا این منابع به طور عمده در بازار داخل به مصرف برسد. بیشتر معدنکاران بخش خصوصی و دولتی مخالف وضع عوارض صادراتی توسط مقامات دولتی هستند. میزان دقیق عوارض صادرات هنوز مشخص نیست اما انتظار می رود بیشتر از 15 درصد نباشد. صادرات سنگ آهن ایران در سال 2017 با 47 درصد رشد همراه بود. در صورت تحمیل عوارض صادرات انتظار می رود صادرات سنگ آهن ایران در سال 2018 به میزان قابل توجهی کاهش یابد. در سال 2017 عوارض صادرات گندله 15 درصد بود و انتظار می رود همین روند در سال آینده هم تداوم یابد. ایران به دنبال خودکفایی در گندله است تا به کاهش واردات نزدیک شود و کاهش واردات دو سال گذشته نشان داده که تولید و مصرف داخلی تسهیل شده است. کنسانتره و آهن اسفنجی در سال 2017 هیچگونه عوارضی نداشتند و انتظار می رود که صادرات آنها بدون هیچ گونه محدودیتی در سال آینده ادامه یابد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد